Gereden: Audi RS4

Audi RS4
Audi RS4Audi RS4Audi RS4Audi RS4Audi RS4Audi RS4Audi RS4Audi RS4Audi RS4
Audi zegt met de RS4 een sportauto voor dagelijks gebruik in het programma te hebben. Met een 4,2-liter V8 motor met 420 pk en een koppel van 340Nm is daar geen woord aan gelogen.
Audi zegt met de RS4 een sportauto voor dagelijks gebruik in het programma te hebben. Met een 4,2-liter V8 motor met 420 pk en een koppel van 340Nm is daar geen woord aan gelogen.
De prestaties van de RS4 zijn om je vingers bij af te likken. Van 0 naar 100 km/h sprint de Audi in een schamele 4,8 seconden. 11,8 Seconden later doorbreekt 'ie schouderophalend de 200 km/h-grens. De V8 spoort de RS4 aan tot deze imponerende prestaties zonder dat hij daarvoor de hulp van een turbocompressor nodig heeft.
Audi combineert het hoge vermogen van z'n RS'en traditiegetrouw met vierwielaandrijving. Dat verhoogt weliswaar het gewicht, maar vergroot uiteraard ook de grip in snelgenomen bochten. Een Torsendifferentieel verdeelt het vermogen naar behoefte over de voor- en achteras. Bij plotseling liften van het gaspedaal, draait de Audi merkbaar scherper de bocht in, maar voor overstuur hoef je niet bang te zijn; de grip lijkt schier oneindig. Gaat het echt te hard, dan houdt Audi's jongste versie van het elektronische stabiliteitsprogramma, ESP 8.0, de boel in het gareel door in te grijpen via de afzonderlijke remmen. In ESP geïntegreerd zijn ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD) en aandrijfslipregeling (ASR).
Sport-knop
En sturen, dat doet de RS4 meesterlijk. De besturingsinstallatie mist net de scherpte die BMW er in kan leggen, maar veel doet 'ie er niet voor onder. De mate van bekrachtiging is precies goed gedoseerd, en laat voldoende gevoel en precisie in de besturing.
Het stuurwiel zelf is een klein kunstwerkje. Het is aangenaam klein, waardoor het perfect in de hand ligt en heeft verchroomde spaken en een lekker dikke rand, waarvan de onderkant is afgeplat. Op de linkerspaak zit een knop met de letter S erop. Wanneer je die indrukt, moet de respons van de motor op bewegingen van het gaspedaal sneller worden. De Sport-knop functioneert ook als een volumeknop voor de motor. Zowel het geluid als de klank van de krachtbron verandert, zodra je de knop beroert. De boel klinkt ineens een stuk agressiever.
Audi heeft op tamelijk subtiele, maar niet mis te verstane wijze de koets van de RS4 wat wilder gemaakt, zodat hij zich onderscheidt van de doorsnee lease-A4. De wielkasten zijn uitgeklopt om plaats te kunnen bieden aan de machtige 19-inch wielen met 255/35-banden, die voor 37 mm en achter 47 mm verder naar buiten staan. Ook niet te missen is de forse voorspoiler met grote luchtinlaten, die over het asfalt lijkt te slepen. De RS4 is ten opzichte van de A4 met 30 mm dichter bij het wegdek gelegd. De achterzijde van de snelle Audi is het minst spectaculair. Slechts de grote ovale uitlaatpijpen aan weerszijden van de auto hinten naar het potentieel van de RS. Wie goed kijkt, ontwaart bovendien nog een klein, maar effectief spoilertje op de kofferklep.
Het fraaie interieur behelst comfortverhogende zaken als een automatische airconditioning en een navigatiesysteem. En naast veiligheidsitems als tweetraps front- en knieairbags heeft de Audi Dynamic Ride Control (DRC), dat overhel- en rolbewegingen van de koets vermindert. Ondanks het verlaagde onderstel en de laagprofielbanden is de RS4 niet extreem stug. Lange afstanden kun je dus in comfort afleggen, terwijl de Audi op het circuit evenmin een slecht figuur slaat. De RS4 ,die aan het einde van het jaar leverbaar wordt, kost 106.900 euro.
De volledige rij-impressie met de Audi RS4 staat in AutoWeek 38, die komende woensdag in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.