AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Audi A4 Cabriolet
De cabrio is de laatste in de A4-reeks die wordt voorzien van de single frame grille. Ook onderhuids is er het nodige veranderd.
De cabrio is de laatste in de A4-reeks die wordt voorzien van de single frame grille. Ook onderhuids is er het nodige veranderd.
Aan de basis en aan de top van het motorengamma verandert er niets voor de A4 Cabriolet. De instapper is de 1.8 T. Deze 1,8-liter viercilinder met turbocompressor levert 163 pk. Feitelijk heeft deze krachtbron voldoende in huis om van de A4 Cabriolet een vlotte metgezel te maken. Wie het uiterste uit dit aggregaat wenst te persen, moet toch driftig schakelen en de motor op toeren houden. Maar schakelen is geen straf, want de dubbele uitlaat brengt een sportieve snerp ten gehore bij het accelereren.
Maar voor wie voldoende niet goed genoeg is, biedt Audi nog een krachtiger viercilinder aan, de 2,0-liter TFSI. De krachtbron is een primeur in de A4 Cabriolet, maar we kennen 'm al uit de VW Golf GTI. Hij mobiliseert maximaal 200 paardenkrachten en daarmee verleent hij de open Audi uiteraard een hogere topsnelheid en een krachtiger acceleratie dan de 1,8-liter; bij 233 km/h wordt de tegenwind de 2.0 TFSI te sterk. De motor sleurt de cabrio vanuit stilstand in ruim acht tikken van de secondewijzer naar 100 km/h. Verschillen die je in de praktijk maar nauwelijks voelt. Wel merkbaar is de grotere souplesse van de 2,0 ten opzichte van de 1,8. Deze configuratie is bij ons favoriet.
Vierwielaandrijving zit standaard op de 3,2-liter V6 FSI. Deze 255 pk sterke motor vervangt de bestaande 3,0-liter. Er is keuze uit twee diesels voor de cabriolet: een 2,0-liter en een 3,0-liter TDI. De kleinste is een viercilinder, de grootste een V6. Geheel in de traditie van het VAG-concern, hebben beide aggregaten pompverstuivertechniek.
Overdreven waarden
De S4 Cabriolet is standaard uitgerust met een zesversnellingsbak. Onder de kap van deze top of the range- A4 Cabriolet huist een schitterend klinkende 4,2-liter V8-motor, die net als in de vorige A4 344 pk opwekt. Het maximale koppel ligt op 410 Nm. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h en de sprint van 0 tot 100 km/h neemt slechts 5,9 seconden in beslag. Voor een cabriolet vrij overdreven waarden, maar het moet gezegd dat je met de A4 Cabrio tot op zeer hoge snelheden tamelijk aangenaam open kunt rijden. Zo lang het windscherm boven de achterbank opgeklapt is, tenminste.
Net als zijn voorganger heeft deze Cabriolet een strakke huid, die geen lijn te veel kent. De grote, heldere vlakken sluiten vrijwel naadloos op elkaar aan, en verlenen het model dezelfde tijdloze elegantie als de auto die hij opvolgt, terwijl de hoge schouderlijn de Audi A4 een krachtig voorkomen geeft. Wederom is het Audi gelukt een vierzits cabrio te ontwerpen die tot de meest geslaagde in z'n soort gerekend mag worden.
De complete rij-impressie met de Audi A4 cabriolet staat in AutoWeek 45, die vandaag in de winkels ligt.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-line HeadUp/Virtual/Trekhaak
- 2017
- 135.476 km
€ 26.450

Audi A4 Avant 45 TDI quattro Launch edition Sport
- 2020
- 293.600 km
€ 17.950

Audi A4 Avant 40 Tfsi 204pk S-tronic Advanced Edition · Navigatie · Smartphone Interface · Adaptive Cruise Control · Alarm · P-sensoren · Elek. Achterklep · 17'' Inch · Garantie t/m 26-07-2026 of 100.000km · TOPDEAL
- 2022
- 75.608 km
€ 30.740
Lees ook
Audi A4 Avant 2.0 – 2006 – 445.803 km – Klokje rond
Audi A4 Avant (2015-2020) - Occasion aankoopadvies
Audi A4 Avant 1.8 T – 2007 – 322.708 km - Klokje rond
Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro (2016) - Op de rollenbank
Vergelijkende test