Gereden: Alfa Romeo 166
Alfa heeft werk gemaakt van de 166-facelift. Zo maakten de kleine lichtpitjes plaats voor grotere koplampen en de forsere grille springt eveneens in het oog.
Vaak bestaat een facelift uit een chromen randje om een grille en koplampen met een iets andere optiek maar bij de nieuwe 166 zie je duidelijk de verschillen met de oude. Het belangrijkste nieuws onder de kap zijn de 2.4 JTD Multijet 20v en de 3.2 V6 met een spectaculaire 240 pk, opmerkelijk genoeg blijft de 2.0 JTS alleen aan de 156, de GTV en de Spider voorbehouden.
De diesel die ons eerder imponeerde in de 156 heeft aan trekkracht geen gebrek, maar we krijgen de indruk dat de motor zijn werk luidruchtiger doet dan in de 156. We hadden tijdens de rit in en rond Berlijn echter geen geluidsmeter bij ons om dat te checken. In elk geval vinden we hem in de 166 niet echt stil. Maar over de samenwerking tussen de motor en de Sportronic automaat zijn we te spreken. De Sportronic schakelt snel, en doet dat ook op de juiste momenten. Geen moment verlang je naar een handbak. Je kunt ook zelf de pook ter hand nemen. De automaat kost 1.700 euro extra, standaard heeft de 2.4 JTD 20V een handgeschakelde zesbak, zoals elke 166, behalve de 3.0 V6 die alleen als automaat te bestellen valt. Overigens is dat weer een viertrapsautomaat.
Wat is er verder nog veranderd aan de 166? In het interieur valt vooral het nieuwe stuur op. Verder biedt Alfa nieuwe kleurcombinaties aan, zo zijn er drie interieurvarianten, Sport, Elegance en Classic. Voor een auto van een dergelijk groot formaat voelt de 166 sportief aan. De mate van bekrachtiging is beperkt, waardoor je perfect voelt wat de voorwielen doen. Hij stuurt bovendien lekker direct. In bochten waan je je in een compactere auto. De demping van de 166 is hard, zeker in het voormalige Oost-Duitsland zijn veel wegen nog voorzien van klinkers en dat voel je. 't Is een erg stevig onderstel voor een auto in deze klasse, en dan te bedenken dat het nog harder kan met de TI-versie. Wie dat pakket bestelt, krijgt bijvoorbeeld een sportiever afgestemde achterwielophanging en 18 inch lichtmetalen wielen maar dan moet je een wel erg sportieve automobilist zijn.
Alfa hanteert drie uitrustingsniveau's voor de vernieuwde 166. De basisuitvoering krijgt de naam Impression, die is nieuw, gevolgd door de Progression en Distinctive. Voor de enthousiast is er het al genoemde TI-pakket. Door de introductie van de Impression-uitvoeringen beginnen de prijzen van de 166 nu bij 34.450 euro voor de 2.0 TS impression, de 2.4 JTD 20v Progression komt op 42.950 euro en de 3.2 is vanaf 47.650 euro leverbaar.
Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 42 (8 oktober).