Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Alfa Romeo 166

Gereden: Alfa Romeo 166
  • Stéphan Vermeulen
  • Nieuws
30 september 2003 om 16:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Alfa heeft werk gemaakt van de 166-facelift. Zo maakten de kleine lichtpitjes plaats voor grotere koplampen en de forsere grille springt eveneens in het oog.

Alfa heeft werk gemaakt van de 166-facelift. Zo maakten de kleine lichtpitjes plaats voor grotere koplampen en de forsere grille springt eveneens in het oog.

Vaak bestaat een facelift uit een chromen randje om een grille en koplampen met een iets andere optiek maar bij de nieuwe 166 zie je duidelijk de verschillen met de oude. Het belangrijkste nieuws onder de kap zijn de 2.4 JTD Multijet 20v en de 3.2 V6 met een spectaculaire 240 pk, opmerkelijk genoeg blijft de 2.0 JTS alleen aan de 156, de GTV en de Spider voorbehouden.
De diesel die ons eerder imponeerde in de 156 heeft aan trekkracht geen gebrek, maar we krijgen de indruk dat de motor zijn werk luidruchtiger doet dan in de 156. We hadden tijdens de rit in en rond Berlijn echter geen geluidsmeter bij ons om dat te checken. In elk geval vinden we hem in de 166 niet echt stil. Maar over de samenwerking tussen de motor en de Sportronic automaat zijn we te spreken. De Sportronic schakelt snel, en doet dat ook op de juiste momenten. Geen moment verlang je naar een handbak. Je kunt ook zelf de pook ter hand nemen. De automaat kost 1.700 euro extra, standaard heeft de 2.4 JTD 20V een handgeschakelde zesbak, zoals elke 166, behalve de 3.0 V6 die alleen als automaat te bestellen valt. Overigens is dat weer een viertrapsautomaat.
Wat is er verder nog veranderd aan de 166? In het interieur valt vooral het nieuwe stuur op. Verder biedt Alfa nieuwe kleurcombinaties aan, zo zijn er drie interieurvarianten, Sport, Elegance en Classic. Voor een auto van een dergelijk groot formaat voelt de 166 sportief aan. De mate van bekrachtiging is beperkt, waardoor je perfect voelt wat de voorwielen doen. Hij stuurt bovendien lekker direct. In bochten waan je je in een compactere auto. De demping van de 166 is hard, zeker in het voormalige Oost-Duitsland zijn veel wegen nog voorzien van klinkers en dat voel je. 't Is een erg stevig onderstel voor een auto in deze klasse, en dan te bedenken dat het nog harder kan met de TI-versie. Wie dat pakket bestelt, krijgt bijvoorbeeld een sportiever afgestemde achterwielophanging en 18 inch lichtmetalen wielen maar dan moet je een wel erg sportieve automobilist zijn.
Alfa hanteert drie uitrustingsniveau's voor de vernieuwde 166. De basisuitvoering krijgt de naam Impression, die is nieuw, gevolgd door de Progression en Distinctive. Voor de enthousiast is er het al genoemde TI-pakket. Door de introductie van de Impression-uitvoeringen beginnen de prijzen van de 166 nu bij 34.450 euro voor de 2.0 TS impression, de 2.4 JTD 20v Progression komt op 42.950 euro en de 3.2 is vanaf 47.650 euro leverbaar.

Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 42 (8 oktober).

  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 166
Alfa Romeo Alfa Romeo 166

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo 166 2.4 JTD Business Edition

    Alfa Romeo 166 2.4 JTD Business Edition

    • 2005
    • 345.014 km

    € 1.995

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark L Youngtimer

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark L Youngtimer

    • 2001
    • 229.579 km

    € 2.850

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Business Edition Navi Leer

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Business Edition Navi Leer

    • 2006
    • 158.721 km

    € 4.900

Meer Alfa Romeo 166 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 166 specificaties
  • Alfa Romeo 166 occasions
  • Alfa Romeo 166 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 166 tests
  • Alfa Romeo 166 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 166 index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2004)

    7
    • 8 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (2001)

    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (2001)

    9
    • 1 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive (2005)

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive...

    13
    • 1 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

    4
    • 19 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive...

    13
    • 29 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive...

    10
    • 23 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2006)

    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive...

    3
    • 6 september 2017
meer reviews
Klokje rond Alfa Romeo 166

Klokje rond Alfa Romeo 166

75

Als halve Italiaan kun je het niet maken om in een Duitse of Franse auto te rijden. Logisch...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

    Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion...

    • 18 mei 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Alfa Romeo 166

    Facelift Friday: Alfa Romeo 166

    82
    • 3 juni 2016
  • Klokje rond Alfa Romeo 166

    Klokje rond Alfa Romeo 166

    75
    • 26 mei 2010
  • Autotest
    Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20V Disctinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20V Disctinctive...

    1
    • 29 november 2005
  • Autotest
    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Progression (2003)

    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Progression (2003)

    • 17 oktober 2004
  • PREMIUM
    Alfa 166 2.4 JTD 20V Distinctive – Volvo S80 2.4 D5 Elite – Peugeot 607 2.2 HDi

    Alfa 166 2.4 JTD 20V Distinctive – Volvo...

    • 17 februari 2004
  • Eerste rijtest
    Alfa Romeo 166

    Alfa Romeo 166

    • 6 november 2003
Merk
Merk
  • Test: Alfa Romeo Tonale

    Test: Alfa Romeo Tonale

    100
    • 5 mei 2022
  • Achtergrond
    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van X5-formaat

    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van...

    80
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    113
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    114
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    38
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo bijna op nul: hoop gevestigd op Tonale

    Alfa Romeo bijna op nul: hoop gevestigd...

    133
    • 24 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden