Facelift Friday: Alfa Romeo 166
Van kleine 'oogjes' naar woeste blik
De koplampen van Alfa's laatste grote sedan vielen vooral op door hun beperkte formaat. De punt van Alfa's beroemde Scudetto-grille eindigde bij de 156 en 147 helemaal onderin de bumper, maar daar was bij de in 1998 gepresenteerde 166 geen sprake van. Verder naar achteren toe wist de D-segmenter zich te onderscheiden door de duidelijke vouwen over de flanken, een designkenmerk dat mooi aansloot bij de strakke lijnen die deze vierdeurs van ontwerper Walter de Silva meekreeg.
In 2003 vond Alfa Romeo het tijd om de 166 meer overeenkomsten met z'n broertjes mee te geven. Daar hoorde de grotere grille bij en dus moest de kentekenplaat – net als bij eerdergenoemde stalgenoten - z'n plaatsje afstaan en een plekje in de linkerhoek van de voorbumper uitzoeken. De kleine lampjes maakten plaats voor grotere,veel gemener kijkende exemplaren. De facelift was er een in de letterlijke zin des woords: de rest van het uiterlijk bleef nagenoeg ongewijzigd.
Zoals iedere week zijn we erg benieuwd: gaan jullie voor het kenmerkende origineel of het wellicht wat beter in de pas lopende faceliftmodel?
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Alfa Romeo 166 - laatste nieuwe Alfa in E-segment is al 25 jaar geleden

Occasion Test: Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis

Klokje Rond: Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20V

Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20V Disctinctive (2004)

Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Progression (2003)

Test: Alfa Romeo 166 – Volvo S80 – Peugeot 607
Lezersreacties (82) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.