AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gerechtshof vernietigt fijnstoftaks
32
In hoger beroep hebben Bovag en RAI Vereniging vandaag alsnog een zaak tegen de overheid gewonnen betreffende de fijnstoftaks. De minister van Financiën moet de belasting binnen vier weken schrappen.
Bovag en RAI juichen, bij verschillende ministeries zal men aardig in paniek zijn: vanmiddag heeft het gerechtshof in Den Haag Bovag en RAI Vereniging alsnog gelijk gegeven hun zaak betreffende de fijnstoftaks die eerder dit jaar is ingevoerd. Eerder verloren de brancheverenigingen bij de rechtbank, maar in hoger beroep hebben ze vandaag dus gelijk gekregen. De voornaamste reden van het Hof om de wetgeving van tafel te vegen is dat Nederland niet vooruit mag lopen op Europese wetgeving; meer precies de Euro-normen. De fijnstoftaks is qua systematiek bijna één op één te koppelen aan de Euro V-norm voor diesels, en Nederland mag die eisen dus niet eerder invoeren dat de rest van Europa, vindt het Hof. De Euro V norm gaat in 2011 in voor bestaande modellen.
De gevolgen van deze uitspraak kunnen veel gevolgen hebben aangezien er vele voertuigen zijn verkocht waarover deze belasting al betaald is. "Dat wordt voer voor specialisten", aldus Bovag-woordvoerder Paul de Waal. "Het belangrijkste feit is in ieder geval dat Nederland niet vooruit mag lopen op Europese milieuwetgeving." Veel auto's zonder roetfilter werden door de maatregel onverkoopbaar.
Een woordvoerder van Staatssecretaris de Jager laat in een reactie weten teleurgesteld te zijn. "We gaan de uitspraak nu bestuderen en gaan vervolgens kijken of we in Cassatie gaan bij de Hoge Raad. Daar hebben we vier weken de tijd voor. Tot die tijd geldt de belasting in elk geval nog wel."
Lees ook
Nieuws
Voyah Courage: vanaf €45.000 en standaard stampvol
Volkswagen Golf GTI Edition 50 : ‘Tijd op Nordschleife zou nog 2 tot 3 seconden sneller kunnen’
Nieuws
Deze Volkswagen Polo moet gered worden - Liefhebber Gezocht
Nieuws
’90 procent gemeenten gebruikt verouderde parkeernorm’
Nieuws