Gefacelifte Ford Fiesta in camouflagepak
Nu als ST-Line
Ford heeft niet alleen van de Focus een gefacelifte versie op de planken liggen, ook diens kleinere broer Fiesta gaat dit jaar onder het mes. Op een kakelverse set spionagefoto's is die vernieuwde Ford Fiesta voor het eerst als ST-Line te zien.
Met geboortejaar 2016 is de Ford Fiesta na de Mondeo en Mustang alweer de oudste personenauto van Ford. Hoewel Ford de auto onder meer actueel heeft weten te houden door mild-hybride aandrijflijnen toe te passen, is Fords Clio-, Corsa-, Yaris- en i20-concurrent nog niet op grote schaal bijgewerkt. Dat verandert dit jaar. Ford staat namelijk op het punt een facelift door te voeren op het model.
Ford lijkt wel tevreden met het ontwerp van de Fiesta. Niet alleen is het design van het huidige model duidelijk een doorontwikkeling van dat van zijn voorganger, ook de vernieuwde Fiesta lijkt niet sterk te gaan afwijken van de auto zoals die eind 2016 werd gepresenteerd. De Fiesta krijgt nieuwe, zo te zien kleinere koplampen, een aangepaste grille én vernieuwde bumpers. De bumper en grille van de auto op deze foto's, zijn die van de vernieuwde Fiesta ST-Line. Opvallend is dat de achterlichten niet noemenswaardig aangepast worden. De vorm en indeling van de lichtunits achterop dit testexemplaar zijn op een enkel plakkertje na namelijk identiek aan die van het huidige model. Op de foto's zie je overigens een driedeurs Fiesta. In Nederland levert Ford het model sinds 2019 alleen nog als vijfdeurs.
We verwachten dat de huidige generatie Fiesta het nog tot 2026 moet uitzingen. Vanaf dat jaar wil Ford in Europa namelijk alleen nog volledig elektrische auto's en plug-ins aanbieden. We zien het niet gebeuren dat Ford van de huidige Fiesta nog een stekkerhybride gaat voeren. Vanaf 2030 verkoopt Ford naar eigen zeggen alleen nog volledig elektrische auto's in Europa. In de eerste zeven maanden van dit jaar was de Fiesta in Nederland de populairste Ford. In 2020 en 2019 moest de auto echter de Focus voor zich dulden.