
Fords SUV-aanbod wordt groter
Focus op SUV's
Ford heeft gisteren een presentatie gehouden tijdens de Deutsche Bank Global Auto Industry Conference in Detroit, waar onder meer CEO Jim Hackett liet weten wat Ford de komende jaren van plan is.
Vorig jaar liet Ford weten dat het zich in de Verenigde Staten vooral zou gaan richten op SUV's en cross-overs. Reguliere personenauto's als de Focus en Fusion worden er geschrapt en het modellenaanbod komt puur uit hoogpotigen en de Mustang te bestaan. Onlangs meldde Ford dat het ook in Europa heftige wijzigingen gaat doorvoeren. De focus wordt ook daar verschoven, maar wat dat precies gaat betekenen, staat nog niet helemaal vast. Reken op het verdwijnen van impopulaire modellen als de C-Max en mogelijk zelfs van de Galaxy en de S-Max. Tijdens een presentatie in de Verenigde Staten heeft Ford iets meer laten weten van zijn internationale toekomstplannen.
Zo lanceert het merk in tussen dit jaar en 2020 in totaal zeven nieuwe of grondig vernieuwde modellen. De Explorer en de Lincoln Aviator zijn daar twee inmiddels bekende modellen van. Daarnaast bestaat de line-up nieuwkomers uit de teruggekeerde Ford Bronco, een nieuwe Kuga (Escape in de VS), een kleinere broer voor de ruige Bronco én een nieuwe en tot op heden onbekende SUV van Lincoln. Daarnaast moet de op de Mustang geïnspireerde volledig elektrische SUV binnen nu en volgend jaar op de markt verschijnen. 75 procent van het Amerikaanse modellenaanbod moet binnen nu en 24 maanden zijn vernieuwd.
Ook in China krijgen ze te maken met nieuwe SUV's en cross-overs. Hier ligt het aantal binnen nu en 2020 te presenteren nieuwe of grondig vernieuwde modellen op zes stuks. Ook hier rekent Ford de Explorer en de Lincoln Aviator al mee. Daarnaast wordt de al gepresenteerde Ford Teritory, in feite een SUV van Chinese makelij, meegerekend. Die Territory krijgt een grotere en tot op heden onbekende Chinese broer. De Chinese markt krijgt tevens de nieuwe Kuga en ook de nieuwe SUV van Lincoln staat op de lijst. Omstreeks 2021 heeft Ford in China dertig nieuwe of vernieuwde producten op de prijslijst staan. Op nieuwkomers voor de Europese markt blikt Ford nog niet vooruit. Wel weten we dat het merk de nieuwe Kuga ook bij ons gaat voeren en dat het een compacte cross-over aan zijn leveringsgamma gaat toevoegen.
Ford kondigde onlangs een alliantie met Volkswagen aan waarbij de twee merken zich richten op de gezamenlijke ontwikkeling van pick-ups en bedrijfswagens. Ford wil spoedig de grootste fabrikant van bedrijfswagens in Europa zijn. Daarnaast onderzoeken de twee bedrijven of ook op het gebied van EV's kan worden samengewerkt. Volkswagen is overigens niet de enige externe partij waarmee Ford in zee gaat. Zo gaat het merk samen met het Indiase Mahindra een compacte SUV/cross-over voor de Indiase markt ontwikkelen.
PRIVATE LEASE Ford
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Jan-Kees zijn eerste auto was een Ford Escort XR3, het antwoord op de Golf GTI
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Getunede bedrijfsauto's bestaan al langer dan je denkt
Ford E-Tourneo Courier: slimme gezinsauto toch niet voor Nederland
Zelfs vanuit Japan kwam aanval op de Capri – Ford Capri vs. Toyota Celica
Lezersreacties (26)
Reageren

Wat een 'Chinees' ontwerp team heb je daarvoor nodig màn!


Overigens is dit alleen maar het Amerikaanse verhaal zo te zien.





Als er op den duur de "juiste" personen in het Witte Huis terecht komen, dan is er best een kans dat die bakken onbetaalbaar gemaakt gaan worden, gezien vanuit milieu-toestanden.
Zal niet zonder slag of stoot gaan dat weet ik ook. Er zullen echter een aantal staten (bv Californië) wel mee gaan en de rest volgt, kan wat jaren duren misschien, maar uiteindelijk kan de afzetmarkt minstens wel behoorlijk afnemen.
Dan verdwijnt de afzetmarkt voor Ford




Markten schuiven nu eenmaal. SUV's zijn nu booming, we zien al een poosje dat die in alle maten en varianten uitkomen, bij elk merk.



Toyota heeft eind vorig jaar aangegeven het sedan segment er niet aan te geven in de USA in reactie op de ontwikkelingen bij GM, Ford en FCA. Bron leftlanenews.


Ik zag die spelfout ook meteen. Hopelijk een foutje van AW. Maar mocht dit toch een kopie zijn van een folderpagina van Ford, dan hoef ik alvst geen Ford meer. Wat een sukkeligheid.


Tegen de tijd dat je al die auto's op de markt hebt gebracht is de rage over en kiest men weer voor een echte auto: een sedan oftewel een Ford Fordor zoals ze bij FMC zeggen


Hier in OC wordt ik omringd door middelgrote en grote SUVs. Erg handig voor me, menigeen heeft veel problemen om zo'n gevaarte in een parkeervak te blijven en blijft het vak ernaast vaak leeg. En daar past dat Civicje van me met gemak in. Dus ja, bedankt voor deze marktontwikkeling!


.
Die fabrikanten lachen zich nu gek om die suvve (geen tikfout) autokopers die zich op grote schaal als makke lammetjes voor dat karretje laten spannen waar ze zelf alleen nadeel van hebben...


Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.