AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Fords SUV-aanbod wordt groter

Focus op SUV's

Presentatie Ford

Ford heeft gisteren een presentatie gehouden tijdens de Deutsche Bank Global Auto Industry Conference in Detroit, waar onder meer CEO Jim Hackett liet weten wat Ford de komende jaren van plan is.

Vorig jaar liet Ford weten dat het zich in de Verenigde Staten vooral zou gaan richten op SUV's en cross-overs. Reguliere personenauto's als de Focus en Fusion worden er geschrapt en het modellenaanbod komt puur uit hoogpotigen en de Mustang te bestaan. Onlangs meldde Ford dat het ook in Europa heftige wijzigingen gaat doorvoeren. De focus wordt ook daar verschoven, maar wat dat precies gaat betekenen, staat nog niet helemaal vast. Reken op het verdwijnen van impopulaire modellen als de C-Max en mogelijk zelfs van de Galaxy en de S-Max. Tijdens een presentatie in de Verenigde Staten heeft Ford iets meer laten weten van zijn internationale toekomstplannen.

Zo lanceert het merk in tussen dit jaar en 2020 in totaal zeven nieuwe of grondig vernieuwde modellen. De Explorer en de Lincoln Aviator zijn daar twee inmiddels bekende modellen van. Daarnaast bestaat de line-up nieuwkomers uit de teruggekeerde Ford Bronco, een nieuwe Kuga (Escape in de VS), een kleinere broer voor de ruige Bronco én een nieuwe en tot op heden onbekende SUV van Lincoln. Daarnaast moet de op de Mustang geïnspireerde volledig elektrische SUV binnen nu en volgend jaar op de markt verschijnen. 75 procent van het Amerikaanse modellenaanbod moet binnen nu en 24 maanden zijn vernieuwd.

Ook in China krijgen ze te maken met nieuwe SUV's en cross-overs. Hier ligt het aantal binnen nu en 2020 te presenteren nieuwe of grondig vernieuwde modellen op zes stuks. Ook hier rekent Ford de Explorer en de Lincoln Aviator al mee. Daarnaast wordt de al gepresenteerde Ford Teritory, in feite een SUV van Chinese makelij, meegerekend. Die Territory krijgt een grotere en tot op heden onbekende Chinese broer. De Chinese markt krijgt tevens de nieuwe Kuga en ook de nieuwe SUV van Lincoln staat op de lijst. Omstreeks 2021 heeft Ford in China dertig nieuwe of vernieuwde producten op de prijslijst staan. Op nieuwkomers voor de Europese markt blikt Ford nog niet vooruit. Wel weten we dat het merk de nieuwe Kuga ook bij ons gaat voeren en dat het een compacte cross-over aan zijn leveringsgamma gaat toevoegen.

Ford kondigde onlangs een alliantie met Volkswagen aan waarbij de twee merken zich richten op de gezamenlijke ontwikkeling van pick-ups en bedrijfswagens. Ford wil spoedig de grootste fabrikant van bedrijfswagens in Europa zijn. Daarnaast onderzoeken de twee bedrijven of ook op het gebied van EV's kan worden samengewerkt. Volkswagen is overigens niet de enige externe partij waarmee Ford in zee gaat. Zo gaat het merk samen met het Indiase Mahindra een compacte SUV/cross-over voor de Indiase markt ontwikkelen.

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (26)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
"Mustang inspired BEV" klinkt toch wel een beetje raar. Ik begrijp dat ze terug grijpen op een designtaal dat iedereen kent en wat emotie uitstraalt, maar een BEV maken van een Mustang..
tmoetgezegd
tmoetgezegd
  • 0
Fantastisch, die Lincoln Aviator ziet er op deze foto uit als een Range Rover.
Wat een 'Chinees' ontwerp team heb je daarvoor nodig màn!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit stuur je toch niet zo de wereld in. Een goede eindredacteur was blijkbaar te duur. Die had een woord als UTLITY vast niet over het hoofd gezien.
Overigens is dit alleen maar het Amerikaanse verhaal zo te zien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Sedans worden eraan gegeven een afzetmarkt welke Toyota en Hyundai en Kia graag opvullen. Toyota heeft aangegeven ook vol in te gaan zetten op S8v's maar zeker ook sedans te blijven maken om concurrerend te blijven en geen markt te verliezen. Hoe anders wordt er bij Ford gedacht. Zwaktebod van Ford en risicovolle strayegie. Vag zal ze straks uit de nood moeten helpen en ongetwijfeld, als autoriteiten het goed vinden, Ford volledig of in delen inlijven. Dat kan niet uitblijven. En dan is VAG eindelijk de grootste.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zit grotere winstmarges op SUV's en truck's. en in Amerika doen ze gigantische aantallen alleen op dat soort modellen.
mareblu
mareblu
  • 0
@CDLOP: in de Amerikaanse top 20 stonden in 2018 nog maar 2 grote sedans: op de 8e plaats de Toyota Camry (-11%) en op plek 10 de Honda Accord (-10%). Alle andere modellen in die top 20 bestaat uit Pick up trucks, SUV's en crossovers. Tel daarbij op dat de marges op die auto's veel hoger liggen, zoals Solar ook al aangeeft, en het besluit van Ford is logisch. Erg laat, maar wel logisch.
Wulp
Wulp
  • 0
Ga eens naar Noord-Amerika en je ziet dat het er idd stikt van de SUV's. Elke suburb staat er vol mee
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 0
Wel risico-vol om al je kaarten op die slagschepen te zetten.
Als er op den duur de "juiste" personen in het Witte Huis terecht komen, dan is er best een kans dat die bakken onbetaalbaar gemaakt gaan worden, gezien vanuit milieu-toestanden.
Zal niet zonder slag of stoot gaan dat weet ik ook. Er zullen echter een aantal staten (bv Californië) wel mee gaan en de rest volgt, kan wat jaren duren misschien, maar uiteindelijk kan de afzetmarkt minstens wel behoorlijk afnemen.
Dan verdwijnt de afzetmarkt voor Ford
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 0
@BIANCA: Daar (in de US) is de grootte en bruutheid van de wagens en motoren direct geralateerd aan de prijs van de benzine en de economische conjunctuur. Gaat het slecht, zie je ook gelijk verandering.
gasser
gasser
  • 0
In Europa stapten we lang geleden al uit de kleine sedan's ten gunste van de steeds populairder wordende hatchbacks. Daar is geloof ik geen fabrikant aan onderdoor gegaan.
Markten schuiven nu eenmaal. SUV's zijn nu booming, we zien al een poosje dat die in alle maten en varianten uitkomen, bij elk merk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waar zou Ford wel aan onderdoor gaan, wellicht samen met VW Group, PSA, Renault en FCA?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@mareblu
Toyota heeft eind vorig jaar aangegeven het sedan segment er niet aan te geven in de USA in reactie op de ontwikkelingen bij GM, Ford en FCA. Bron leftlanenews.
Miamidade
Miamidade
  • 0
Hier draait het om aandeelhouderswaarde. De klant bepaalt wat FORD aanbiedt. Wel beschouwd was de T-ford ook een SUV...van nostalgie wordt niemand beter.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@504:
Ik zag die spelfout ook meteen. Hopelijk een foutje van AW. Maar mocht dit toch een kopie zijn van een folderpagina van Ford, dan hoef ik alvst geen Ford meer. Wat een sukkeligheid.
Kminne
Kminne
  • 0
Ik begrijp het schrappen van gewone personenauto's heel goed. Daar draaien ze stuk voor stuk verlies op en er is geen reden om aan te nemen dat Amerikanen ineens niet meer in suv's en pickups gaan rijden. Dit is dus ook een van de vele redenen voor die alliantie met VW. Als de communisten weer aan de macht zouden komen in de VS dan kunnen ze gewoon Passats gaan rebadgen en heeft Ford ook weer sedans in het gamma. En vergeet niet als de markt toch onverwacht weer structureel zou veranderen dan hebben ze in 3 jaar weer een eigen sedan ontwikkeld. Het is niet zo dat nu stoppen met een bepaald soort model betekent dat je ze in de toekomst nooit meer kunt gaan voeren.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een suv is suf.
Tegen de tijd dat je al die auto's op de markt hebt gebracht is de rage over en kiest men weer voor een echte auto: een sedan oftewel een Ford Fordor zoals ze bij FMC zeggen
xxx001
xxx001
  • 0
Niet alleen de Blauwe Ovaal maar ook FCA en GM gaan deze richting uit. OK, verhuurbedrijven zullen voorlopig wel grotere sedans blijven voeren dus de Impala, Charger, Challenger en aanverwanten zullen voorlopig nog wel voortleven maar zeker die laatste twee zijn in de basis al behoorlijk bejaard.
Hier in OC wordt ik omringd door middelgrote en grote SUVs. Erg handig voor me, menigeen heeft veel problemen om zo'n gevaarte in een parkeervak te blijven en blijft het vak ernaast vaak leeg. En daar past dat Civicje van me met gemak in. Dus ja, bedankt voor deze marktontwikkeling!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bianca C in Europa is de reden nog veel genanter: de EU is zo dom geweest om het peilmoment voor de uitstootreductie voor 2030 tevoren bekend te maken, 2021, zodat de autofabrikanten er t/m 2021 alleen maar baat bij hebben hun auto’s zoveel mogelijk te laten (verbruiken en dus) uitstoten. Laat de SUV rage nou ‘toevallig’ precies dát effect hebben ?
.
Die fabrikanten lachen zich nu gek om die suvve (geen tikfout) autokopers die zich op grote schaal als makke lammetjes voor dat karretje laten spannen waar ze zelf alleen nadeel van hebben...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zelfs ‘cross-overs’ die niets meer zijn dan een hatchback met wat meer plastic, dakrails en een paar mm verhoogd onderstel zijn al lekker voor de peiluitstoot van (bv) Ford, vergelijk de uitstootcijfers maar eens van de Fiesta Active met een gewone (Titanium) met dezelfde motor/bak, 3 tot ruim 10% meer uitstoot waar je nog geen vierkant mm meer ruimte voor krijgt! ?(https://www.ford.nl/content/dam/guxeu/nl/documents/pricelists/cars/PL-ford_fiesta.pdf)
M vd E
M vd E
  • 0
Waarom kan ik nog steeds de afbeeldingen niet vergroten? Op iPhone of iPad... Is een simpele toevoeging aan de code (ik zou hem zelf nog kunnen toevoegen)). Zó 2005... het is al 2019 geworden.