Ford geeft meeste uit aan reclame, Mazda minste
In de eerste zes maanden van 2013 bedroegen de zogenaamde mediabestedingen van Ford bijna 16 miljoen euro, 15.924.164 om precies te zijn. Dat blijkt uit data van Nielsen, bewerkt door Aumacon. Opel doet daar met een bedrag van 15.888.038 maar weinig voor onder en ook Citroën (14,40 miljoen euro), Renault (13,35 miljoen), Kia (13,20 miljoen), Volkswagen (12,46 miljoen) en Peugeot (12,29 miljoen) bliezen flink in de reclamebus met uitgaven van dik boven de tien miljoen euro.
Het gat tussen nummer 7 (Peugeot) en nummer 8 (Skoda) is enorm; het Tsjechische merk spendeerde 7,80 miljoen euro. De top-10 wordt gecompleteerd door Fiat en Toyota, die respectievelijk 7,54 en 7,52 miljoen euro stuksloegen.
Na Skoda nemen de mediabestedingen gestaag af, tot we bij de onderkant van de lijst aankomen waar we de volumemerken vinden die wat driftig met euro's strooien. Plaats 20 tot en met 25 wordt ingenomen door respectievelijk Dacia (2,93 miljoen), Mitsubishi (2,90 miljoen), Chevrolet (2,67 miljoen), Alfa Romeo (1,94 miljoen), Lexus (1,84 miljoen) en Mazda (1,42 miljoen).
Televisie is bij automerken veruit het meest populaire medium om hun producten onder de aandacht te brengen. Van de 182 miljoen euro die de merken gezamenlijk uitgaven, wordt ruim 102 miljoen euro op televisiereclame stukgeslagen. Radioreclame neemt de tweede plaats in, daaraan wordt bijna 42 miljoen euro uitgegeven. Daarna volgen buitenreclame (zogenaamde 'out of home-reclame' zoals billboards etc.) met 14,6 miljoen euro, internet (7,9 miljoen), publiekstijdschriften (3,8 miljoen), folders (755.495), sponsored magazines (103.131) en vaktijdschriften (44.080).
In de lijst vallen behalve de grote verschillen in uitgaven nog een paar dingen op: Skoda, Dacia en Chevrolet gaven geen euro uit aan radioreclame, billboardboeren verdienden niets aan Renault, Dacia, Alfa Romeo en Mazda. Volkswagen, Hyundai, Suzuki, Chevrolet en Alfa Romeo adverteerden niet in publiekstijdschriften.