AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Financiën: opvoeren leaseauto's aanpakken
142
Als uw lease-auto vanwege zijn lage CO2-uitstoot in een gunstige bijtellingcategorie valt, let niets u om naar een goede tuner te rijden en het motorvermogen flink op te voeren. Dat het verbruik dan stijgt, maakt niet uit: uw bijtelling blijft laag. Het ministerie van Financiën is hier niet blij mee en is bezig met maatregelen.
Had u deze truc al bedacht? U zoekt een leuke lease-auto uit die in een gunstig bijtellingtarief valt. Bijvoorbeeld een VW Golf 1.4 TSI met 160 pk en DSG-transmissie. Deze auto zit met een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer net 1 gram onder de beruchte 140-grens en komt dus voor het lage tarief in aanmerking. Scheelt bijna honderd euro per maand. Vervolgens rijdt u na ontvangst meteen naar een goede tuner en u voert het motorvermogen flink op naar bijvoorbeeld 200 pk. Het verbruik van de auto stijgt dan natuurlijk ook, maar uw bijtelling blijft lekker laag.
Nieuwe regelgeving
Tijdens Prinsjesdag zal bekend worden hoe de nieuwe regelgeving eruit komt te zien. Het is erg onwaarschijnlijk dat men daadwerkelijk zal verbieden dat (zakelijke) auto's worden opgevoerd, maar een toevoeging aan de wet dat een eventuele lagere bijtelling alleen geldt als het motormanagement ongewijzigd is, is relatief gemakkelijk.
Vervolgens krijg je de vraag wie verantwoordelijk is. Op dit moment is de werkgever verantwoordelijk voor het juist inhouden van de bewuste belasting. Stel dat een werknemer zijn auto opvoert: is de werkgever dan aansprakelijk? Financiën kon AutoWeek op deze vragen nog geen antwoord geven. "We zijn nog bezig met de exacte invulling van de regeling." Met Prinsjesdag horen we ongetwijfeld meer.
Lees ook
Nieuws
Voyah Courage: vanaf €45.000 en standaard stampvol
Volkswagen Golf GTI Edition 50 : ‘Tijd op Nordschleife zou nog 2 tot 3 seconden sneller kunnen’
Nieuws
Deze Volkswagen Polo moet gered worden - Liefhebber Gezocht
Nieuws
’90 procent gemeenten gebruikt verouderde parkeernorm’
Nieuws