AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ferrari-embryo steigert al

Ferrari 599 Mule
Ferrari 599 MuleFerrari 599 MuleFerrari 599 MuleFerrari 599 MuleFerrari 599 MuleFerrari 599 Mule
Dit is het eerste levensteken van de opvolger van de Ferrari 599. Met het eerste prototype van het nieuwe model worden vooral chassistests gedaan.

De Ferrari 599 loopt mee sinds 2006. Dat betekent dat het einde van zijn levenscyclus in zicht is. Inmiddels worden in Maranello alleen nog maar de speciale edities gebouwd. Dat zijn de brute GTO en de open SA Aperta. De 'normale' GTB Fiorano is al uit productie.

Met dit eerste prototypes, dat onze spionagefotograaf vandaag tegenkwamen, worden chassistests uitgevoerd. "Het zou best eens heel lang kunnen duren voordat we opnieuw een teken van leven zien van dit nieuwe model," vertelt onze man er bij. De mule is voorzien van een GTO-carrosserie met nieuwe bumpers, een gewijzigde motorkap en vreemde koplampen. "Verder waren er heel lange uitlaten en wat veranderingen aan de achterkant," rapporteert onze man.

Baas boven baas

In elk geval is er genoeg testwerk te verrichten. De opvolger van de 599 krijgt namelijk de beschikking over de zelfde nieuwe twaalfcilinder als uit de FF en als de geruchten kloppen, zal ook de vierwielaandrijving van die auto overspringen op het model op de foto's.

In het Ferrari-programma vervult de FF de rol van comfortabele toerauto. De opvolger van de 599 moet veel sportiever worden. Het vermogen van de V12 zal dus hoger zijn dan de 660 pk van de FF. We zetten in op minimaal 700 pk. Op dat niveau zit de concurrentie, die bestaat uit bijvoorbeeld de Lamborghini Aventador en de Pagani Huayra.

Wanneer de opvolger van de 599 komt, is nog niet officieel bekend. Het zou best eens sneller kunnen gaan dan je denkt. Wanneer de productie van de Aperta en de GTO klaar zijn, is er weer ruimte op de productielijn. Die zal heus niet lang leeg blijven. We zetten voorlopig dus in op een komst in het staartje van 2012 of wellicht wordt het de Salon van Genève in 2013.

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.