Exclusief: Dysons elektrische SUV die nooit zal komen

Dromen van wat had kunnen zijn

Dyson patentplaten
Dyson patentplatenDyson patentplatenDyson patentplatenDyson patentplatenDyson patentplatenDyson patentplaten

Stofzuigerfabrikant Dyson had het ambitieuze plan een volledig elektrische SUV te gaan bouwen, die er zeer waarschijnlijk nooit gaat komen. Vorig jaar dook er iets van beeldmateriaal op van de auto die AutoWeek je vandaag vanuit alle hoeken kan laten zien.

Eerlijk is eerlijk: de nieuwswaarde van de patentplaten van Dyson's SUV is natuurlijk flinterdun. Voor zover bekend gaat de auto er nooit komen, aangezien Dyson vorig jaar een dikke streep door het project zette. Het bouwen van een elektrische SUV zou voor de fabrikant niet rendabel zijn. Toch is het interessant om te zien hoe de elektrische SUV van Dyson vormgegeven zou worden.

Dyson kennen we vooral van de zakloze stofzuigers met namen die met name bij autoliefhebbers resoneren. Helaas, de stofzuigers V8 en V10 lijken geen automobiele broertjes en zusjes te krijgen. We konden je dankzij de Engelse krant The Times vorig jaar al een afbeelding laten zien van de Dyson N526, de codenaam van het prototype waaraan Dyson Automotive tot 2019 heeft gewerkt. Op deze patentfoto's is de nooit verschenen elektrische SUV vanuit alle hoeken te zien.

Dyson's N526

De SUV heeft een relatief minimalistisch design, compleet met verzonken handgrepen en op stokjes geplaatste camera's die als zijspiegels fungeren. De achterzijde kenmerkt zich door een opvallend groot stuk kaal plaatwerk en kleine uit vierkante segmenten opgebouwde led-achterlichten. Ook de neus is opvallend vrij van tierelantijnen, al had het grote kale stuk bumper natuurlijk aangekleed moeten worden met een kentekenplaat. De met zogeheten suicide doors uitgeruste Dyson zou met zijn lengte van zo'n vijf meter plek moeten bieden aan maximaal zeven inzittenden. De N526 zou volgens eerdere informatie in staat zijn om liefst 965 kilometer actieradius uit zijn accupakket te persen. Die enorme reikwijdte zou onder meer mogelijk zijn doordat de SUV solid state-batterijen zou krijgen. De pakweg 2.600 kilo wegende Dyson zou twee 272 pk sterke elektromotoren krijgen die het gevaarte in nog geen 5 seconden naar de 100 km/h hadden afgevuurd. De beoogde topsnelheid: zo'n 200 km/h.

Dyson gaf in 2019 aan dat het nog op zoek is geweest naar een koper voor Dyson Automotive, maar die zou niet zijn gevonden. Het feit dat deze kakelverse patentplaten in 2021 zijn geregistreerd, geeft aan dat bolleboos James Dyson het ontwerp van zijn auto nog even op de plank laat liggen. De plannen van Dyson Automotive waren in ieder geval al zeer concreet. Het bedrijf kocht onder meer een testlocatie in het Verenigd Koninkrijk en investeerde fors in het opzetten van een productielocatie in Singapore. In totaal werkten er zo'n 400 man bij Dyson Automotive, onder wie niemand minder dan Roland Krüger, tussen 2015 en begin dit jaar topman van het kwakkelende Infiniti.

 

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.