'EU moet steviger inzetten op infrastructuur voor elektrische vrachtauto's'
Laadpunten én waterstoftankstations

Elektrisch aangedreven vrachtauto's, zij het met een accu of een brandstofcel, zijn een cruciaal onderdeel van CO2-reductie in de EU. Autofabrikanten eisen daarom dat de EU flink inzet op het uitbreiden van het aantal laadpunten en waterstoftankstations.
De Europese branchevereniging voor de auto-industrie ACEA eist dat er vóór 2030 minstens 42.000 laadpunten voor elektrische vrachtauto's zijn in de Europese Unie. Daarnaast eist de koepel dat in 2030 zo'n 1.000 tankstations voor waterstof zijn opgezet. Plannen voor de ontwikkeling en productie van elektrische trucks of vrachtauto's met brandstofcel zijn er genoeg, maar klanten zullen deze vrachtauto's nooit kopen als er onvoldoende mogelijkheden zijn om ze op te laden of waterstof bij te tanken.
De EU stelt als eis dat de CO2-uitstoot van wegvervoer in 2050 met 90 procent is gedaald ten opzichte van 1990. Volgens de ACEA kan dat alleen als EU-landen worden gedwongen meer werk te maken van elektrische laadpunten en waterstoftankstations.
Wat de auto-industrie betreft moet het dagelijks bestuur van de Europese Unie lidstaten in een nieuwe richtlijn bindende doelstellingen opleggen op het gebied van infrastructuur voor elektrische vrachtauto's. De ACEA doet de oproep samen met de milieugroepering Transport & Environment, die geregeld rapporten over CO2-uitstoot door de vervoersbranche publiceert. De twee partijen willen dat truckers in 2025 al bij 11.000 punten terecht kunnen om hun elektrische vrachtauto op te laden.
Lees ook

'Beperkte laadinfrastructuur hindert groei elektrisch rijden'

Fabrikanten: 'Enkel uitstootvrije vrachtauto's in 2040'

Lucid Air – Back to Basics

Nederlandse waakhond bekijkt ‘enorm’ datalek bij Tesla

Hyundai Ioniq 6 vs. Tesla Model 3 - Dubbeltest

Weblog Bas - De SUV deugt niet. Maar wat dan?
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.