'Ergens in jaren 40 is Nederlandse wagenpark volledig elektrisch'
Transitie versnelt na 2030
Vanaf 2030 komt de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark in een stroomversnelling. Dat verwacht ElaadNL. In de jaren 40 beslaan elektrische auto's (vrijwel) het hele Nederlandse wagenpark.
De opmars van elektrische auto's gaat in de komende jaren waarschijnlijk tamelijk langzaam, maar versnelt na 2030. Dat denkt het kennis- en innovatiecentrum ElaadNL. Tot aan 2030 is de groei van het aandeel elektrische auto's op de Nederlandse wegen naar verwachting enigszins beperkt omdat stimuleringsmaatregelen worden afgebouwd. Verder is er veel onduidelijkheid rond het nieuwe overheidsbeleid in Nederland, zeggen de onderzoekers. Ze wijzen erop dat de meeste elektrische auto's nu nog te duur zijn voor het grote publiek, maar na 2030 lijkt de groei van elektrische auto's juist harder door te zetten dan voorzien.
ElaadNL, dat een initiatief is van de Nederlandse netbeheerders, schrijft dit onder meer toe aan allerlei Europese regels die eraan komen. Tevens komen er op termijn meer 'betaalbare' elektrische modellen. De onderzoekers denken gaan er tevens vanuit dat de prijzen van batterijpakketten zullen dalen. Ergens in de jaren 40 van deze eeuw zal het wagenpark uiteindelijk volledig bestaan uit elektrische auto's. Dan rijden er in Nederland waarschijnlijk zo'n 10 miljoen elektrische auto's rond. Ongetwijfeld zijn er dan nog wel vooral als klassieker gekoesterde auto's op brandstof, maar die vormen dan nog slechts een marginaal deel van het wagenpark.
Druk op het stroomnetwerk
Naar verwachting zijn er in dat decennium ongeveer 4,3 miljoen laadpunten nodig. De onderzoekers hebben ook gekeken naar de extra druk die hierdoor komt te liggen op het Nederlandse stroomnet. Als mensen hun auto's straks allemaal op een normale manier zouden opladen, oftewel direct volladen bij aankomst op een locatie, zou dit zorgen voor extra hoge pieken op het net, maar volgens ElaadNL moet het mogelijk zijn om netbewust op te laden. Dat is een vorm van slim opladen waarbij het opladen van elektrische auto's voornamelijk buiten de piekuren op het net plaatsvindt. Zo zouden de pieken die bijvoorbeeld tussen 17 en 23 uur ontstaan, als veel mensen hun EV thuis voor de deur parkeren, 'significant' kunnen worden beperkt.