Enorme prijsverschillen bij publieke laadpalen grote steden

Utrecht 2,5 keer zo duur als Rotterdam

Laadpaal parkeren laadpaalklever

Er zijn enorme prijsverschillen in de tarieven van openbare laadpalen in de vier grootste steden in Nederland. In Utrecht ben je relatief erg duur uit, terwijl het in Rotterdam en Den Haag juist goedkoop laden is. De verschillen hebben voor een deel met energiecontracten te maken.

Je elektrische auto opladen aan een publieke laadpaal is in Utrecht bijna 2,5 keer zo duur als in Rotterdam. Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Pricewise. De tariefverschillen in de vier grootste steden van Nederland worden steeds groter. De gemiddelde prijzen zijn zelfs zo verschillend, dat het voor mensen uit Utrecht goedkoper zou zijn om heen en weer naar Rotterdam te rijden om daar de auto op te laden.

Met een gemiddeld oplaadtarief van 79 cent per kWh staat de gemeente Utrecht met stip op nummer één van duurste gemeenten om je auto op te laden. Amsterdam volgt op een tweede plaats met een gemiddeld tarief van 56 cent, dat scheelt dus 23 cent per kWh. Nóg eens 23 cent goedkoper is het in Den Haag, daar betaal je een gemiddeld tarief van 33 cent. Rotterdam is nog iets goedkoper, met een gemiddeld tarief van 31 cent.

De verschillen zijn deels te verklaren door de contracten die de aanbieders hebben gesloten met de energiemaatschappijen. Wie een langjarig contract heeft, kan doorgaans nog van ‘oude’ lage tarieven profiteren. Het Utrechtse stadsbestuur stelt bovendien een basisprijs vast voor alle aanbieders die openbare laadpalen in de stad exploiteren. De gemeente wil daarmee voorkomen dat aanbieders in financiële problemen komen en geen investeringen meer doen in nieuwe laadpalen. In Amsterdam ontstaan behoorlijke lokale prijsverschillen door de grote verscheidenheid aan aanbieders van openbare laadpalen.

Lezersreacties (99)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.