Eindelijk onthuld: Land Rover Discovery

Zelfs prijzen al bekend!

Land Rover Discovery
Land Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover Discovery
Niet eerder zette Land Rover zo'n grote teasercampagne op touw als voor deze hagelnieuwe vijfde generatie van de Discovery. Vandaag is het doek dan eindelijk van de nieuwe 'Disco' verwijderd.

Met de introductie van de Discovery Sport promoveerde Land Rover de modelnaam Discovery ineens tot een familienaam. De Discovery Sport kwam de gelederen versterken als opvolger van de Freelander, maar ook de 'echte' Discovery zou een opvolger krijgen. Vandaag is een splinternieuwe vijfde generatie van die terreinbeul geopenbaard.

Van het uiterlijk van de nieuwe Discovery zal niemand van schrik van van zijn stoel vallen. De zevenzitter lijkt in grote lijnen sterk op de reeds bekende Discovery Sport. De verschillen worden duidelijk aan de achterzijde, waar de Discovery stukken kloeker oogt dan zijn kleinere broer. Geheel volgens Discovery-traditie vinden we hier een asymmetrisch design met een uit het midden geplaatste kentekenplaat, een knipoog naar de oer-Disco's die ter rechterzijde van de bilpartij een reservewiel hadden. Wie goed kijkt, ziet echter dat de daklijn ook aan de voorzijde afwijkt van de 'Sport'. De neus krijgt - in de getoonde uitvoering althans - ledkoplampen mee, bijgestaan door een strakke voorbumper met opvallende, verticale luchtinlaten. Als echte Land Rover maakt de nieuwe Discovery z'n onverzettelijke uiterlijk waar: de auto kan tot 3.500 kilo trekken en hoeft water met een diepte tot 90 cm niet te schuwen.

Waar de in 2012 gelanceerde Range Rover te koop liep met zijn gewichtsreductie van 420 kilo, gaat de nieuwe Discovery nog een stap verder. Volgens Land Rover heeft zijn nieuwe aluminium structuur tot een gewichtsbesparing van maar liefst 480 kilo geleid. Geen overbodige luxe, de huidige Discovery legt in de basis maar liefst 2.508 kilo in de schaal. De bagageruimte van de nieuwe Disco meet met neergeklapte zitrijen 2.500 liter. Een uitklapbaar deel achter de achterklep kan als bankje fungeren en moet een gewicht van maximaal 300 kilo kunnen hebben.

Onder de kap treffen we allerlei motoren van de nieuwe Ingenium-familie aan. Op dieselgebied begint de lijst met de 180 pk sterke TD4. Wie meer wil, kan opteren voor de 240 pk sterke viercilinderdiesel met de naam SD4. Bijzonder is dat zelfs de prijzen van de nieuwe Discovery al bekend zijn: de lichtste diesel is er straks vanaf 74.560 euro, de SD4 is voor 80.160 de jouwe. Wie dolgraag een zescilinder onder de kap wil, kan kiezen voor de aloude TD6 met 258 pk. Daar hangt wel een prijskaartje aan: de zespitter kost 96.460 euro. Benzinerijders hebben vooralsnog maar één optie, en dat is de gloednieuwe 3,0-liter zes-in-lijn met de naam SI6. Mede dankzij een compressor levert dat blok 340 pk. Deze topuitvoering staat voor 116.610 euro op de prijslijst.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.