Elektrische Porsche Cayenne Coupé voor het eerst in beeld
Zelfde recept, totaal andere aandrijflijn
De volledig nieuwe, volledig elektrische Cayenne waaraan Porsche werkt, hebben we al eens gespot. Vandaag kunnen we ook de elektrische Cayenne Coupé laten zien, want Porsche zou uiteraard wel gek zijn als het die uiterst populaire carrosserievariant zou laten varen.
Vraagje: hoe vaak zie jij een actuele Porsche Cayenne rijden die géén ‘Coupé’ is? We zetten dat woord gezien de bedenkelijke toepassing hier toch maar even tussen haakjes, maar feit is dat de afgeplatte versie een hardloper is in de verkooplijsten. Het is dan ook niet zo gek dat ook de volledig nieuwe en volledig elektrische Cayenne waaraan Porsche werkt, zo’n carrosserievariant krijgt. Die auto laat zich vandaag voor het eerst zien en toont op het gebied van exterieurdesign geen al te grote verrassingen, al is nu al duidelijk dat hij heel wat strakker en scherper is getekend dan het vrij ‘bolle’ huidige model. De lichtunits hoog in de neus lijken hier ook daadwerkelijk de dimlichten te herbergen, waar die eigenlijke koplampen bij de Macan lager in de neus zijn aangebracht. De enorme uitslag van de sturende achterwielen valt op de foto's ook op. Kennelijk werkt Porsche aan een Mercedes-achtige vierwielsturing, die de Cayenne zeer wendbaar moet maken.

Porsche Cayenne.
Net als eerder bij de reguliere variant zijn er dikke verchroomde randen aangebracht om de aandacht af te leiden van de vorm van de achterste zijruiten, die in werkelijkheid nog stevig zijn afgeplakt. De opklappende spoiler onderaan de achterruit blijft, maar oogt wat subtieler dan de gigantische boekenplank die menig Cayenne Coupé-rijder dag en nacht tot uitklappen forceert om de visuele impact van de doorgaans vuilniszakgrijze SUV toch maar zo groot mogelijk te maken.
In het geval van de nieuwe Cayenne zal de auditieve impact meevallen, want de auto die je hier ziet is altijd elektrisch. Dat betekent niet dat er in de toekomst geen Cayenne met verbrandingsmotor meer leverbaar is, want Porsche is teruggekomen op die eerdere plannen. De ‘oude’ Cayenne blijft, waarschijnlijk in steeds vernieuwde vorm, nog jaren leverbaar, naast de nieuwe elektrische Cayenne die er qua maatvoering en marktpositionering sterk op lijkt. Wie een Cayenne niet dik genoeg vindt, kan in de toekomst bij Porsche aankloppen voor een nog grotere en imposantere SUV. Dat model met de werktitel ‘K1’ is ook al eens gespot.
Overigens zijn de auto’s op de foto’s kunstmatig in een andere achtergrond gezet om de spotlocatie niet te verraden. Aan de auto’s zelf is uiteraard niets veranderd.
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Cayenne 3.0 E-Hybrid, SportDesign, Bose, pano, luchtv., matrix-LED, memory, sportchrono, 22", tr.haak, camera, keyless, privacy
- 2025
- 3.008 km

Porsche Cayenne 3.0 E-Hybrid SportDesign | Head-up | Sportuitlaat | HD Matrix | Bijrijdersdisplay | Soft-Close | BOSE Sound | Trekhaak
- 2025
- 50 km

Porsche Cayenne 3.0 S 334pk E-Hybrid Sportdesign pakket Panoramadak 21" NL Auto!!
- 2015
- 184.164 km