Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Porsche Cayenne Coupé gepresenteerd

Platgedrukt

75
bda3e9340de64b55b4b192f87c90ce1f
2e617e289a4ff9898246e4f44d4ec657862198f2894723fe55368b7fa2b8664e76b4e32e4b9849c609f116cf985a6a4851218fdfe062953f907af23fb8cdb58c5bdc09a6689cf1d53479ee0d54bc0ca4ee4d1f718490840b52f5b4af71f5a37a011c1d368e9c30152d07061f11b92735535df2382c72089ec78def3e3080660a5955f02010e1ea2ab4da35e35a1930f34a4c20c899848ad10f14dd062ffb4b1ba664960ba15beaddb352377aa6db23e3e8526d0a2187794c78c048975f3d51dc61801da6e76202e2407104d8929de9617001b50c5f17065da4955a88a96043389b40a4c3ee9bf6a4961860388b96f67e3eefb7ba3d27b3754e437b0495e57b244d9e13ae6398a48f78af47040eca07e1046b20500f69c5b10e787bc92e28bb76ebceb2c0e4450e9a79d06a6260023398
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
21 maart 2019 om 19:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Nagenoeg elk volumemerk heeft tegenwoordig één of meerdere cross-overs of SUV's in zijn leveringsgamma en steeds vaker vinden we tussen die hoogpotigen ook een Coupé-SUV. BMW heeft de X6, Mercedes-Benz de GLE Coupé, Audi de Q8 en nu mengt Porsche zich in de strijd met de Cayenne Coupé.

De Cayenne Coupé is, geheel volgens verwachting, een Cayenne met een sterker aflopende en daarmee volgens Porsche coupé-achtige daklijn geworden. Het dak van de nieuwe Cayenne-variant ligt op zijn hoogste punt twee centimeter lager dan dat van de 'normale' Cayenne. Om de verhoudingen niet te veel te verstoren legt Porsche zowel de voorruit als de A-stijlen een stukje vlakker. De zijruitpartij verandert uiteraard en vertoont richting de C-stijl kleine overeenkomsten met die van de Panamera. De achterportieren en achterste wielkasten steken in totaal 1,8 centimeter verder naar buiten toe dan bij de reeds bekende Cayenne.

Porsche voert, in tegenstelling tot aan de voorzijde, achterop wél een aantal wijzigingen door. Zo zit de kentekenplaat niet meer in de achterklep maar krijgt die een plek in de achterbumper. Onder de achterruit vinden we bij de Cayenne Coupé standaard een bij de reguliere Cayenne optionele actieve achterspoiler, een exemplaar dat bij een snelheid van 90 km/h automatisch omhoog komt. Op de spoiler zelf is een zwart lipje aangebracht dat voor nét dat beetje extra neerwaartse druk zorgt. Een glazen panoramadak is standaard terwijl een uit koolstofvezel vervaardigd dak, met een 'double bubble', deel uitmaakt van één van de gewicht reducerende pakketten die Porsche op de auto levert. In die paketten zitten verder zaken als speciaal 22-inch lichtmetaal en ook de befaamde interieurbekleding met ruitjespatroon is optioneel in de auto te krijgen. Kleine interne verschillen met de Cayenne: de Cayenne Coupé heeft voor sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en achterin twee 'losse' stoelen, al is een gewone achterbank, zoals in de reguliere Cayenne, een optie zonder meerprijs.

De vorm van de Cayenne Coupé heeft zo zijn uitwerking op de interieurruimte. Porsche tracht de schade voor de achterpassagiers te beperken door de achterbank 3 centimeter lager in de auto te monteren dan in de gewone Cayenne. De bagageruimte is met 625 liter wel een stuk kleiner. In de normale Cayenne heb je namelijk 770 liter tot je beschikking. De Turbo slokt 25 liter minder op en dat heeft te maken met het gegeven dat die versie standaard een uitgebreider audiosysteem meekrijgt, zo vertelt product manager Stefan Kottke aan AutoWeek.

Direct bij zijn marktintroductie is deze Cayenne Coupé te krijgen als versie die simpelweg Cayenne Coupé heet. Ondanks zijn gewicht van rond de 2 ton sprint die versie dankzij de bekende 340 pk en 450 Nm sterke 3 liter V6 in 6 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Zijn top ligt op 243 km/h. Daarboven staat de Cayenne Turbo, een versie met de bekende 4,0-liter grote V8 die 550 pk en 770 Nm levert. Daarmee dendert 'ie in nog geen 4 tellen naar de 100 en stampt 'ie door tot – jawel –  286 km/h. Het motorenaanbod wordt in een later stadium zeer waarschijnlijk uitgebreid met versies die we kennen van de normale Cayenne, zo bevestigt Stefan Kottke, productmanager van de Cayenne Coupé, aan AutoWeek. Reken dus in ieder geval op een S-versie én op een E-Hybrid, een plug-in hybride.

Zowel de basisversie als de Turbo komt standaard met het normaal optionele Sport Chrono Pakket , daarin zit onder andere de stand Sport Plus die je via een selectieknop op het stuur kunt kiezen. In die rijmodus worden zaken als het onderstel, de gasrespons en de stuurinrichting strakker en directer afgesteld. Ook horen Launch Control en PSM Sport, een aangepaste versie van Porsches stabiliteitssysteem, bij dat pakket.

De Cayenne Coupé en Cayenne Coupé Turbo staan eind mei bij de dealers. De 340 pk sterke 'instapper' moet minimaal € 124.000 opbrengen terwijl Porsche voor de Cayenne Turbo minimaal € 207.800 wil ontvangen.

 

 

  • Houd me op de hoogte over de Porsche Cayenne
  • Lees meer over supercars en sportscars
Porsche Porsche Cayenne Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Porsche Cayenne 3.0 l Sportchrono l Black Edition l Panorama l Luchtvering

    Porsche Cayenne 3.0 l Sportchrono l Black Edition l Panorama l Luchtvering

    • 2018
    • 87.431 km

    € 85.995

    Porsche Cayenne 4.0 V8 Turbo 781 PK Pano/4wielsturing/Trekhaak/Standkachel/Sport Chrono

    Porsche Cayenne 4.0 V8 Turbo 781 PK Pano/4wielsturing/Trekhaak/Standkachel/Sport Chrono

    • 2018
    • 89.731 km

    € 127.900

    Porsche Cayenne 3.0 E-Hybrid Pano, Keyless, HUD, Bosé, Luchtvering, 462PK

    Porsche Cayenne 3.0 E-Hybrid Pano, Keyless, HUD, Bosé, Luchtvering, 462PK

    • 2020
    • 59.129 km

    € 109.950

Meer Porsche Cayenne occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Porsche Cayenne III

    59
    • 30 juni 2021

Lezersreacties (75) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche Cayenne specificaties
  • Porsche Cayenne occasions
  • Porsche Cayenne video's
Advies en informatie
  • Porsche Cayenne tests
  • Porsche Cayenne gebruikersreviews
  • Porsche Cayenne index
PREMIUM
Porsche Cayenne Turbo SE Hybrid - Eerste rijtest

Porsche Cayenne Turbo SE Hybrid - Eerste rijtest

Hier is hij dan, de meest gepeperde Porsche Cayenne ooit, de snelste tot nu toe: de Turbo SE...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne Turbo (2005)

    Porsche Cayenne Turbo (2005)

    1
    • 11 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne Turbo (2012)

    Porsche Cayenne Turbo (2012)

    7
    • 14 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne (2007)

    Porsche Cayenne (2007)

    • 1 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne S (2003)

    Porsche Cayenne S (2003)

    4
    • 21 november 2020
  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne E-Hybrid (2020)

    Porsche Cayenne E-Hybrid (2020)

    4
    • 20 november 2020
  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne S 4.8i V8 5-deurs suv 2007-2010 (2007)

    Porsche Cayenne S 4.8i V8 5-deurs suv 2007-2010...

    13
    • 10 november 2018
  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne Turbo (2003)

    Porsche Cayenne Turbo (2003)

    7
    • 21 maart 2018
meer reviews
Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km - Klokje Rond

Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km - Klokje Rond

Achttien jaar geleden kocht Gerrit Gijsbertsen zijn Porsche Cayenne S. Bij de dealer maakte...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km - Klokje Rond

    Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km -...

    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche Cayenne blaast 20 kaarsjes uit

    Porsche Cayenne blaast 20 kaarsjes uit

    29
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde Porsche Cayenne en Cayenne Coupé in de kou

    Vernieuwde Porsche Cayenne en Cayenne Coupé...

    5
    • 30 maart 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar een Porsche tussen de 20.000 en 25.000 euro

    Op zoek naar een Porsche tussen de 20.000...

    54
    • 29 januari 2022
  • Nieuws
    Porsche Cayenne als Platinum Edition

    Porsche Cayenne als Platinum Edition

    21
    • 17 januari 2022
  • Porsche Cayenne Turbo GT vs. Lamborghini Urus  - Dubbeltest

    Porsche Cayenne Turbo GT vs. Lamborghini...

    57
    • 10 december 2021
  • Nieuws
    Gefacelifte Porsche Cayenne Coupé betrapt

    Gefacelifte Porsche Cayenne Coupé betrapt

    7
    • 2 december 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Beursgang Porsche wordt wat concreter

    Beursgang Porsche wordt wat concreter

    14
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche gaat met 911 Turbo S voor record

    Porsche gaat met 911 Turbo S voor record

    14
    • 20 juni 2022
  • Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km - Klokje Rond

    Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km -...

    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche Cayenne blaast 20 kaarsjes uit

    Porsche Cayenne blaast 20 kaarsjes uit

    29
    • 10 juni 2022
  • Achtergrond
    Porsche 968 - Rijtest - Uit de Oude Doos

    Porsche 968 - Rijtest - Uit de Oude Doos

    11
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring Edition

    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring...

    24
    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden