Eindelijk: de nieuwe Renault Clio o

Eindelijk: de nieuwe Renault Clio o
Eindelijk na weken van speculaties heeft Renault de eerste foto's van de vernieuwde Clio vrijgegeven. Prijzen beginnen bij f 25.772.

Eindelijk na weken van speculaties heeft Renault de eerste foto's van de vernieuwde Clio vrijgegeven. Meer dan 50% van de carrosseriedelen zijn gewijzigd. Ook het interieur is van een volledig nieuw ontwerp, het geheel wordt volgens de laatste Renault-mode een stuk strakker.

De stijl van de voorzijde lijkt op die van de Vel Satis. De nieuwe koplampen kunnen op de duurdere versies van Xenon-verlichting voorzien worden. Aan de achterzijde vallen vooral de nieuwe achterlichtglazen en het grote Renault-logo op. Opvallend detail in het interieur is de dubbel-ronde overkapping van de meters.

In het motorenprogramma treffen we een nieuwe 1.5 dCi direct ingespoten common rail diesel aan. De dCi komt in twee versies, zonder intercooler levert de motor 65 pk/160 Nm en met intercooler 80 pk/185 Nm. Renault claimt een gemiddeld brandstofverbuik van 4,2 l/100km voor de laatste.

De bezinemotorrange bestaat uit achtereenvolgens een 1.2 (60 pk), een 1.2 16V (75 pk), een 1.4 16V (98 pk) en een 1.6 16V (110 pk). De 2.0 16V (172 pk) blijft gereserveerd voor de Clio Sport.

Kleine wijzigingen aan het onderstel, en de elektrische stuurbekrachtiging (niet op Clio Sport) moeten volgens Renault voor mee rijplezier zorgen.

Uiteraard gaat de nieuwe Clio meer kosten dan z'n voorganger, maar gezien z'n aanzienlijk uitgebreidere standaarduitrusting kunnen we niet spreken van een dramatische stijging. Het begint allemaal bij de oude 1.2 met acht klepjes: die komt in Authentique-uitvoering op f 25.772. Da's inderdaad twee mille meer dan de vorige instapper, maar de nieuwe is dan ook voorzien van ABS, remassistent, vier airbags, centrale vergendeling met bliep, elektrische ramen voor, stuurbekrachtiging, zonwerend glas, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, Isofix kinderzitjessysteem en een ruitewisser achter. Let wel: we hebben het hier over een instapper! In het daarop volgende, 500 euro meer kostende en Expression geheten uitrustingsniveau, komen daar elektrische spiegels in kleur, een in delen neerklapbare achterbank, drie hoofdsteunen achter, mistlampen en 'automatische' ruitenwissers bij. Nog een stapje hoger kost nog eens 1.000 euro extra en heet dan Privilège. De extra's zijn airco, een boordcompu, radio/cd met 6 speakers, een lendensteun in de bestuurdersstoel, veloursbekleding en nog wat kleinigheidjes. Nog verder gaat het in de Dynamique-versie: dat betekent lichtmetalen velgen, sportstoelen, dakspoiler, leer rond het stuur en wat klein grut. Kosten: 500 (zonder airco) of 1000 (met, dus) euro extra. Voor nóg eens 2500 euro erbij zit je in de top-Clio, de Initiale, met leren bekleding en de hele mikmak. Oja: de Clio Sport heeft elektronische airco, 16-inch lichtmetaal en nu ook xenon-lampen en kost f 50.234. De nieuwe direct ingespoten 1.5 dCi-dieselmotor is er in een 65- en een 80 pk-versie en begint bij f 32.384.

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.