Eerste Mazda MX-5 nu ook volledig elektrisch
Slechts 100 kilo zwaarder
De Mazda MX-5 NA is zowel één van de meest gekoesterde als meest vertimmerde jonge klassiekers. Electrogenic waagt zich nu ook aan dat laatste. Dat pakt lang niet gek uit.
Er zijn in de loop der jaren al heel wat Mazda's MX-5 NA voorzien van een andere (al dan niet van Mazda afkomstige) motor. Over het algemeen hebben we het dan over benzinekrachtbronnen. Electrogenic, dat eerder onder meer al de DeLorean DMC-12, de klassieke Mini, de Citroën DS en zelfs een Rolls-Royce Phantom uit 1929 en een Kia Pride van een elektromotor voorzag, herhaalt het kunstje nu bij de eerste MX-5.
We horen sommigen nu al denken: 'zonde, nu weegt die MX-5 als dieplood, terwijl het lichtvoetige juist zo leuk is', maar daaraan heeft Electrogenic ook gedacht. De conversie naar de elektrische aandrijflijn levert de MX-5 slechts 100 kilo extra gewicht op. Dat valt alleszins mee. Daar staat tegenover dat hij een stuk sterker is dan met de originele verbrandingsmotor. De elektro-unit levert zo'n 162 pk vermogen. Dat zorgt ervoor dat de MX-5 vanuit stilstand in slechts zo'n zes seconden naar 60 mph (97 km/h) sprint. De topsnelheid blijft met 185 km/h vrijwel hetzelfde.
Er is in totaal 42-kWh accucapaciteit en dat is te danken aan diverse accu's op verschillende plekken in de auto. Zo ligt er een accu in de motorruimte, maar ook op de plek van de brandstoftank. De elektrische Mazda MX-5 moet volgens Electrogenic met volle accu's een rijbereik van ruim 240 km hebben. Aan de snellader doe je er een uur over om de accu helemaal vol te laden. Een lange roadtrip kan dus wel, maar dan is een uitgebreide lunchstop bij een snellader misschien wel een goed idee. Een prijs noemt Electrogenic nog niet, maar voor een Mini kost het al snel zo'n €25.000 (exclusief de auto zelf uiteraard), dus dan heb je een idee waaraan je moet denken.