Eerste elektrische Ferrari gaat zeker €500.000 kosten
Maar is dat vreemd?
De eerste elektrische Ferrari ooit gaat minimaal een half miljoen euro kosten. Dat wordt door diverse media - waaronder de bron - als voor een Ferrari heel veel gebracht. Naar Nederlandse Ferrari-maatstaven valt het nog enigszins mee.
Reuters meldt dat een anonieme bron dicht bij Ferrari heeft gezegd dat de eerst volledig elektrische Ferrari ooit - die we in 2025 verwachten - minimaal €500.000 gaat kosten. Dat zou zelfs voor een Ferrari veel geld zijn, daar de gemiddelde verkoopprijs van een een Ferrari in het eerste kwartaal van dit jaar volgens Reuters zo'n €350.000 zou bedragen. Mogelijk is het persbureau niet bekend met de enorme hoeveelheid bpm die in Nederland veelal op supercars van toepassing is. Een bijkomstigheid daarvan is dat een elektrische Ferrari van een half miljoen euro in Nederland helemaal niet zo vreemd klinkt.
In Nederland is de Portofino M met een vanafprijs van ruim €275.000 de betaalbaarste Ferrari. Daarboven staan de Roma en Roma Spider en een trap daarboven vinden we de 296 GTB (€310.000) en de open versie daarvan (€340.000) en de F8 Tributo en F8 Spider die min of meer in dezelfde prijsklasse opereren. Maar de Ferrari-prijzen kunnen nog veel gekker. Zo kost de Purosangue je al dik €530.000 en begint het 812-feestje bij de €472.293 kostende GTS, maar je kunt ook een 812 Competizione A van €710.000 aanschaffen. De Ferrari SF90 is dankzij zijn plug-in hybride aandrijflijn voor een sportief topmodel met 1.000 pk relatief voordelig, al betaal je voor een dichte variant al €454.000 en voor de open SF90 Spider een kleine €500.000. Daar staat de respectievelijk €803.000 en €882.000 kostende SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider nog eens boven. Helemaal onbetaalbaar is de Daytona SP3 waarvoor je - houd je vast - dik 2,1 miljoen euro kwijt bent.
Een elektrische Ferrari waarover je vanaf 2025 een beetje bpm betaalt met een vanafprijs van €500.000 zou de Italiaan wat prijs betreft vrij hoog in het gamma positioneren. Maar het kan bij Ferrari veel gekker, zeker in Nederland. Daar komt nog bij dat een elektrische extremist als de Rimac Nevera ook in Nederland meerdere miljoenen kost. Of een half miljoen voor een elektrische Ferrari veel is, hangt nadrukkelijk af van de positionering van het model. Voor een Taycan-concurrent is het veel, voor een Nevera-concurrent niet.
Afgebeeld: de meest recente nieuwe Ferrari: de 12 Cilindri met - inderdaad - twaalf cilinders.