Eerste Dacia Stepway had bijna 20 jaar geleden een vleugje Range Rover
De geboorte van de Stepway-modellen
Nog voordat Dacia ook maar droomde van de Duster had het nuchtere zustermerk van Renault al een heuse Sandero Stepway. Tegenwoordig zijn de Stepways niet meer weg te denken uit het Dacia-gamma. Het begon allemaal bijna twintig jaar geleden met deze Dacia Logan Steppe Concept.
Wie Dacia zegt, denkt tegenwoordig waarschijnlijk direct aan de Sandero en de Duster. Die twee modelnamen zijn in de perceptie dan ook onlosmakelijk verbonden met het no-nonsense Dacia, al is het Roemeense merk anno 2025 toch echt compleet anders dan zo'n twintig jaar geleden. Dacia profileert zich nog altijd als value for money-merk, maar durft het tegenwoordig aan om een elektrische auto en modellen met mild-hybride en volwaardige hybride aandrijflijnen te voeren. Dacia heeft door de succesvolle jaren heen zoveel zelfvertrouwen gevonden dat het met de Bigster het aandurft om zijn tanden te zetten in het SUV-segment boven de Duster. Zo'n twintig jaar geleden was het leveringsgamma van Dacia compleet anders. De Spring was er nog lang niet, van de Bigster en zelfs de Duster hadden we nog nooit gehoord en van de inmiddels gekomen en gegane Dokker en Lodgy waren nog niet eens de eerste ideeën op papier gezet. Van avontuurlijke modellen echter wel!
Dacia Logan Steppe Concept: herkenbaar, maar voor Dacia ongekend luxueus.
We hebben het dan natuurlijk over Dacia's Stepway-uitvoeringen. Die ken je vast wel van de Sandero Stepway, maar er waren veel meer modellen die in een avontuurlijk Stepway-jasje werden gehesen. Zo zijn de Dokker en zelfs familie-MPV Lodgy als avontuurlijk uitgedoste Stepway verschenen, compleet met ietwat ruig ogende zwarte aankleding rond de wielkasten en bumperwerk dat de suggestie moet wekken dat de Stepways zich ook op zanderige paden enorm thuis voelen. Voor de Stepway-oorsprong moeten we bijna twintig jaar terug in de tijd. Naar de Autosalon van Genève van 2006, om precies te zijn.
Andere wereld
Op die grootse editie van de Zwitserse autobeurs – waar onder meer de Alfa Romeo 159 Sportswagon, BMW Z4, Ford S-Max, Peugeot 207 en Volvo S80 debuteerden – dompelde Dacia de beursbezoeker onder in semi-offroadwaardige verwennerij. De Dacia Logan Steppe Concept was de absolute ster van de Dacia-show. Wat het was? Een heuse vooruitblik op een lifestyle-versie van de eerste generatie Logan MCV, zoals Dacia zelf de designstudie zelf omschreef. Het merk had er werk van gemaakt. De Logan Steppe Concept stond op 17-inch lichtmetalen wielen, had een ruiger ogende en volledig uit zwarte kunststof vervaardigde dikkere bumpers compleet met skidplates, zwarte kunststof wielkastverbreders en een 'in het dak geïntegreerde dakdrager'. Dacia bedacht voor de showauto zelfs heuse xenon-koplampen, compleet met led-dagrijverlichting. Achter het grotere lichtmetaal hield zich krachtiger remmerij schuil, maar daar hielden de wijzigingen niet bij op.
Kijk maar eens naar de aangepaste zijspiegels of naar de zilverkleurige portiergrepen. Vergeet niet dat het gaat om een Dacia uit 2006, een tijd waarin het niet veel spannender werd dan de twee achterdeurtjes van de Logan MCV. Over die achterdeurtjes gesproken: op dit negentien jaar oude studiemodel waren die deels in het zwart uitgevoerd. Meer bijzonder: met een lichte aanraking lieten de achterportiertjes zich helemaal elektrisch openen. Ongekend weelderig voor een Dacia.
Kijk eens wat een pracht!
Verwenner
Ook het interieur werd volgeperst met tijdsconforme gimmicks en hebbedingetjes die Dacia in een productiemodel helemaal niet kon leveren. We noemen niet alleen leren bekleding en de volgens Dacia 'hightech-stoffen', maar ook zeker de in de achterzijde van de hoofdsteunen geïntegreerde schermpjes waarop de achterpassagiers dvd's konden kijken. Volgens Dacia waren die schermpjes overigens ideaal voor 'zelf gefilmde freestyle-moves van het laatste snowboardavontuur'. En kijk eens naar die middenconsole? Daarin geen normale autoradio, maar een heuse mp3-speler! Dat past helemaal in het eerste decennium van deze eeuw.
Dacia Logan Steppe Concept: met heuse event seat.
Maar er was meer dan dat. Veel meer! Zo waren er opbergvakken tegen het plafond, een destijds futuristisch ogend instrumentarium, een gated en tevens gigantische versnellingspook en knoppen die volgens Dacia ook met handschoenen aan prima te bedienen zouden zijn. Wie na een paar uurtjes zijn freestyle moves geoefend te hebben tot rust wilde komen, kon op het uitklapbare achterbankje achter de portiertjes van de 'achterklep' tot rust komen. Een vleugje Range Rover! Erachter kon je eenvoudig je zeiknatte handschoenen en skischoenen kwijt én verwarmen. Wel lijken de vier daar geplaatste schoenen het beeld te vormen dat er twee mensen horizontaal het leven in de Logan doorbrengen. De achterbank was uitneembaar, er zijn talloze opbergboxen en zelfs een heuse EHBO-kit.
De Sandero was in 2009 de eerste Dacia waarvan een Stepway-versie verscheen.
Praktijk
Het gros van de innerlijke conceptuele foefjes heeft het productiestadium nooit gehaald. Sterker nog: er is van deze generatie Logan MCV nooit een Stepway-versie verschenen. In 2009 werd de eerste Dacia ver-Stepway'd: de Sandero. De uiterlijke extraatjes die van de Logan Steppe Concept drie jaar eerder een ware aandachtstrekker maakten, bleven in afgezwakte vorm wél intact. De tweede generatie Logan MCV kreeg wel een Stepway-variant, maar moest daar nog tot zijn facelift op wachten. De Sandero is momenteel de enige Dacia die je als Stepway kunt krijgen. De Spring is altijd met cross-elementen overladen, evenals de Jogger. De Duster en Bigster zijn SUV's en hebben de Stepway-elementen van nature. Tegenwoordig heel Dacia, maar zonder deze Steppe Concept was het er mogelijk allemaal niet geweest. Op naar avontuur, dacht Dacia negentien jaar geleden. En zo geschiedde.