Drie Ford-divisies leveren Bondauto
Maar liefst drie Ford-divisies leveren auto's voor de nieuwste James Bond film Die Another Day, die op 22 november in Amerika première gaat. Bond zelf rijdt opnieuw in een Aston Martin.
Tekst Henny Hemmes
James Bond himself rijdt in Die Another Day in een Aston Martin V12 Vanquish. Halle Berry zit als 'Jinx' achter het stuur van een Ford Thunderbird, terwijl de schurk 'Zoa', gespeeld door Rick Yune, een Jaguar XKR tot zijn beschikking heeft.
Net als in de Aston Martin DB5 uit Goldfinger (1964) is de Vanquish uitgerust met twee machinegeweren die uit gaten in de motorkap komen, terwijl de grille 'opensplijt' om vier raketten en een paar jachtgeweren de ruimte te geven. Op zich bescheiden aanpassingen, maar Bond krijgt echter wel alle ruimte om zijn rijkunsten te vertonen.
Naar aanleiding van het optreden in de nieuwe Bondfilm komt er later dit jaar een roze 'James Bond edition Thunderbird' uit met speciale 21-spaaks verchroomde wielen, witte stoelen en deurpanelen. Het stuur en de knop van de schakelpook zijn in inktzwart leer uitgevoerd. Op het instrumentenpaneel uiteraard een '007'-badge. Er worden slechts 700 exemplaren gebouwd en elke auto krijgt een nummer.
De Jaguar XKR convertible waarin één van de slechteriken rijdt, is een aangepast, 400 pk sterk exemplaar. De Jaguar is omgetoverd in een vierwielaangedreven beest om te zorgen dat hij op sneeuw en ijs nog uit de voeten komt. Ook deze auto is uitgerust met een geweer, raketten die uit de motorkap komen en
raketwerpers in de portieren. De auto heeft dezelfde kleur als de Formule 1-wagen, die dit jaar met '007'-stickers is getooid om Ford's betrokkenheid met de Die Another Day aan te geven.
De James Bondfilms hebben er in de loop der jaren voor gezorgd dat er tal van Bondauto's grote bekendheid kregen.
In de eerste film, Dr No (1962), was de standaard Sunbeam Alpine nauwelijks het noemen waard. In From Russia With Love (1963) reed Sean Connery in een 4,5-liter Bentley Sports Tourer, de favoriet van Ian Fleming, de schrijver van de Bond-boeken. In Goldfinger reed 007 met een Aston Martin DB5, die door de film op slag wereldberoemd werd. 'Q' had zich dan ook helemaal op deze auto uitgeleefd met een schietstoel, machinegeweren, raketwerpers, bandenlekstekers en een radarscherm. Aan de achterkant had de DB5 allerlei voorzieningen, waarmee 007 zijn belagers kon afschudden. Hij kon kraaienpoten strooien, een rookgordijn achter de auto optrekken en warme olie op het wegdek sproeien. Ongewenste bezoekers verwijderde Bond uit de auto met een schietstoel.
Een kogelvrij schild beschermde de inzittenden tegen kogelregens. Voor de kentekenplaat zouden we nu nog steeds een moord doen: hij was elektrisch omdraaibaar en dan verscheen er een Engels, Frans of Zwitsers kenteken.
Met alle voorzieningen woog de auto zo'n 135 kg meer dan de standaard Aston Martin DB5, maar niettemin had hij 330 pk en bereikte hij een top van 232 km/h.
Toen de film een succes werd, kwamen er veel verzoeken voor DB5-showauto's en Aston Martin bouwde twee replica's voor promotiedoeleinden. Ze bleken de meest succesvolle publiciteitstrekkers ooit voor het Engelse sportwagenmerk.
Eén van de replica's werd in 1965 gebruikt voor Thunderball.
Ook in latere Bonddfilms GoldenEye (1995) and Tomorrow Never Dies (1997) met Pierce Brosnan in de hoofdrol kwam de DB5 in beeld.