Doorzaag-zaterdag: BMW 5-serie
Verfijnd op details
Deze week kijken we op Doorzaag-zaterdag alvast onder de huid van de nieuwe BMW 5-serie. Bij het nieuwe model trapt BMW af met twee benzinemotoren en twee dieselmotoren (beide in de vorm van een vier- en een zescilinder lijnmotor). Snel daarna komen ook de 530e, een plug-in hybride, en voor het nodige vuurwerk de M550i met een 462 pk sterke V8. De lichtste diesel is er zowel met een handgeschakelde zesbak als met de op de tekening zichtbare achttrapsautomaat die bij de andere versies standaard is. In principe zijn alle versies zowel met achter- als vierwielaandrijving verkrijgbaar, uitzonderingen vormen de plug-in hybride die er alleen met achterwielaandrijving is en de M550i die standaard vierwielaandrijving meekrijgt. BMW zegt z'n best gedaan te hebben om de verliezen in het op de tekening goed zichtbare tussendifferentieel verder terug te dringen. Voortaan is de 4x4-techniek ook verkrijgbaar in combinatie met Integral Active Steering en/of een verlaagd sportonderstel. Aan de dikte van de cardanassen (die naar voren is iets dunner) valt te zien dat de nieuwe 5 in basis nog altijd een achterwielaandrijver is. Volgens BMW is de aandrijving van de voorwielen voor een belangrijk deel bedoelt om de auto een neutraler karakter te geven, minder onder- en overstuurd.
De getekende auto heeft rondom schroefveren en elektronisch instelbare schokdempers. Aan de voorkant is goed de constructie met de dubbele driehoekige draagarmen te zien. Achter wordt gebruik gemaakt van een multilinksysteem met per wiel vijf draagarmen om het wiel met het grote subframe te verbinden. Om de onafgeveerde massa zo laag mogelijk te houden wordt voor de ophanging zowel voor als achter zo veel mogelijk gebruik gemaakt van lichtmetaal. Aan de voorkant zien we scherp in beeld het tandheugelstuurhuis zitten van de elektromechanische stuurinrichting. Dit werkt met een variabele overbrenging en snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Wie goed kijkt ziet aan de achterkant van het achtersubframe nog net de stelmotor van een tweede elektromechanisch stuurhuis zitten van de optionele Integral Active Steering. Door de achterwielen te sturen moeten de fijngevoeligheid, de stabiliteit en het comfort verder verhoogd worden. En of het niet genoeg is zie je achter de stelmotor ook nog net de elektrische actuator van de verstelbare torsiestabilisator zitten (die werkte voorheen hydraulisch).
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 535xi 3x M-PAKKET TREKHAAK/PANO/LEDER/HUD/STANDKACHEL/19" BREEDSET/KEYLESS/BIXENON/MEMORY/E-ACHTERKLEP/FULL
- 2012
- 234.950 km

BMW 530e M Sport Pro | Shadow | Harman/Kardon | Driving Ass. Plus | Trekhaak | Iconic Glow | 19' Inch |
- 2024
- 14.690 km

BMW 528i High Executive 20 inch originele m inruil mogelijk
- 2011
- 276.565 km