Doek valt voor Ford Explorer PHEV
Even Explorerloos
Nederland moet het even zonder Ford Explorer doen. Terwijl we wachten op de komst van de uitgestelde elektrische Ford Explorer heeft de Nederlandse importeur zijn aanzienlijk grotere plug-in hybride naamgenoot al uit het leveringsgamma geknipt.
Nadat in 2006 de laatste exemplaren van de toen actuele Ford Explorer in Nederland werden geregistreerd, moest de Nederlandse automarkt het meer dan tien jaar zonder Explorer doen. Na 13 jaar keerde de Explorer eindelijk terug naar ons land. We hebben wat generaties gemist, maar de zesde generatie Explorer kwam in 2019 toch écht onze kant op, al was het enkel als plug-in hybride. Even leek het er zelfs op dat Ford in Nederland twee totaal verschillende Explorers naast elkaar zou gaan leveren. Eerder dit jaar stelde Ford de op het MEB-platform van Volkswagen gebaseerde elektrische Explorer voor. Dit beduidend kleinere en tot op het kleinste moertje afwijkende model leek naast de plug-in hybride Explorer in het gamma te komen, maar dat gaat niet gebeuren. Sterker nog: we verkeren weer in bijna dezelfde situatie als tussen 2006 en 2019. Nederland is weer Explorerloos.
De Nederlandse importeur is inmiddels gestopt met de levering van de Ford Explorer PHEV. Althans, van splinternieuwe exemplaren. In tegenstelling tot wat ons eerder ter ore kwam is de Explorer PHEV mogelijk nog tot begin 2024 uit voorraad leverbaar. Het grootste verschil met de situatie van voor 2019? Ditmaal weten we wél dat de Explorer terugkomt. De elektrische Explorer komt niet in het eerste kwartaal van 2024, zoals aanvankelijk gepland, maar in de zomer van dat jaar in Nederland op de markt.

Op deze elektrische Ford Explorer moet je tot de zomer van 2024 wachten.
Van de nu bij ons ter ziele gegane Ford Explorer PHEV zijn van 2020 tot 2023 in totaal 404 exemplaren geregistreerd. De voorgangers hebben van een dergelijk aantal enkel kunnen dromen. Zijn relatief grote succes dankt de SUV vooral aan zijn plug-in hybride aandrijflijn en de daarmee gepaard gaande theoretisch lagere CO2-uitstoot en dus lagere bpm. De Ford Explorer PHEV kostte weliswaar ruim €88.000, maar daarvoor kreeg je een ruim vijf meter lange SUV met een 457 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn in een relatief afgeladen ST-Line-uitvoering, waarmee je ook nog eens een kleine 50 kilometer elektrisch kon afleggen. Leuk weetje: in de Verenigde Staten is de Explorer er onder meer als ST met 406 pk sterke 3.0-V6, die zowel met vierwielaandrijving als met achterwielaandrijving verkrijgbaar is.