AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Dít is de nieuwe Mazda MX-5
De nieuwe MX-5 lijkt op het eerste gezicht weinig veranderd, maar toch is de auto grondig onder handen genomen. Enkele stijlelementen, waaronder de koplampen en de dubbele uitlaat, zijn van de RX-8 overgenomen.
De nieuwe MX-5 lijkt op het eerste gezicht weinig veranderd, maar toch is de auto grondig onder handen genomen. Enkele stijlelementen, waaronder de koplampen en de dubbele uitlaat, zijn van de RX-8 overgenomen.
De nieuwe MX-5 is in alle richtingen gegroeid. De lengte en breedte namen beiden met 40 mm toe, de hoogte groeide met 10 mm, de spoorbreedte voor groeide met 75 mm en achter met 55 mm. Naast de nieuw gevormde koplampen en de uit helder glas opgebouwde achterlichten is de vernieuwde roadster te herkennen aan de bredere spatborden. Volgens Mazda is de stijfheid van de koets met 47% toegenomen. Ondanks de uitgebreidere uitrusting is de MX-5 gemiddeld slechts 10 kg zwaarder geworden.
De viercilinder krachtbronnen staan bijna 14 cm verder naar achteren geplaatst ten opzichte van de oude MX-5. Door deze maatregel is een ideale gewichtsverdeling van 50:50 bereikt. In combinatie met de verbeterde wielophanging en de aangedreven wielen achter belooft dit een ontzettend fijne stuurauto te zijn.
In Europa krijgen we twee motoren, een 1.8 met 126 pk en een 2.0 met 160 pk, beiden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Het interieur is in de nieuwe MX-5 uit hoogwaardigere materialen opgebouwd. Het instrumentarium bestaat uit vijf klokken en is van een nieuw ontwerp. Nieuw is verder een montage van een in hoogte verstelbaar stuur. De veiligheid is verder verbeterd door de aanwezigheid van rolbeugels direct achter de hoofdsteunen. Zij- en hoofdairbags zijn ondergebracht in de stoelen.
De nieuwe generatie MX-5 staat in de herfst bij de dealer. Vooreerst alleen met een 'zachte' kap, maar volgend jaar zou ook een versie met een 'hard' coupé dak verschijnen.
De nieuwe MX-5 is in alle richtingen gegroeid. De lengte en breedte namen beiden met 40 mm toe, de hoogte groeide met 10 mm, de spoorbreedte voor groeide met 75 mm en achter met 55 mm. Naast de nieuw gevormde koplampen en de uit helder glas opgebouwde achterlichten is de vernieuwde roadster te herkennen aan de bredere spatborden. Volgens Mazda is de stijfheid van de koets met 47% toegenomen. Ondanks de uitgebreidere uitrusting is de MX-5 gemiddeld slechts 10 kg zwaarder geworden.
De viercilinder krachtbronnen staan bijna 14 cm verder naar achteren geplaatst ten opzichte van de oude MX-5. Door deze maatregel is een ideale gewichtsverdeling van 50:50 bereikt. In combinatie met de verbeterde wielophanging en de aangedreven wielen achter belooft dit een ontzettend fijne stuurauto te zijn.
In Europa krijgen we twee motoren, een 1.8 met 126 pk en een 2.0 met 160 pk, beiden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Het interieur is in de nieuwe MX-5 uit hoogwaardigere materialen opgebouwd. Het instrumentarium bestaat uit vijf klokken en is van een nieuw ontwerp. Nieuw is verder een montage van een in hoogte verstelbaar stuur. De veiligheid is verder verbeterd door de aanwezigheid van rolbeugels direct achter de hoofdsteunen. Zij- en hoofdairbags zijn ondergebracht in de stoelen.
De nieuwe generatie MX-5 staat in de herfst bij de dealer. Vooreerst alleen met een 'zachte' kap, maar volgend jaar zou ook een versie met een 'hard' coupé dak verschijnen.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Vergelijkende test
Deze heerlijke auto's brachten het roadsterplezier terug - Mazda MX-5 vs. MG F
Nieuws
Nieuwe Mazda MX-5 krijgt flink grotere motor
Mazda MX-5 (2015) – Op de rollenbank
Nieuws
Mazda MX-5 gaat vrolijk verder tegen de stroom in - Vooruitblik
Vergelijkende test