Dit is de nieuwe Ford Fiesta
Dit is de nieuwe Ford Fiesta, zoals hij deze week op de IAA, de autotentoontelling in Frankfurt, zal worden gepresenteerd.
De vorige Fiesta is, in diverse evoluties, al ruim twaalf jaar te koop. Maar de jaren begonnen nu toch zichtbaar te worden; vooral de binnenruimte liet te wensen over. En dus groeide de Fiesta flink. Hij is centimeters breder, langer en hoger dan z'n voorganger en volgens Ford komt de langere wielbasis vooral ten goede aan de passagiers op de achterbank. Da's mooi, want die hadden het 't hardste nodig.
De nieuwe Fiesta komt in eerste instantie alleen als vijfdeurs, maar andere versies waaronder een coupé en een AWD zullen spoedig volgen. Het is trouwens niet moeilijk om te zien dat de Fiesta een Ford is. Hij past prima in het rijtje bij de Mondeo en Focus, die exact dezelfde hoekige lijnen hebben. New Edge heette 't toen de Focus kwam - maar het nieuwe van dit concept is er natuurlijk al een beetje vanaf. Sterker nog, we zouden haast willen zeggen dat de nieuwe Fiesta een beetje behoudend is vormgegeven. Niet zo spectaculair meer als de Focus, Ka en Puma bijvoorbeeld waren toen ze net uitkwamen.Vooral in het interieur zie je dat terug. Dat staat strak van de degelijkheid. Alles lijkt precies op de juiste plek te zitten en Ford koos voor een nogal rechttoe-rechtaan ontwerp zonder al te veel franje. Gewoon netjes en helemaal van deze tijd.
We zijn razendbenieuwd naar het onderstel. Ford heeft de laatste jaren bewezen daar wel raad mee te weten. De Fiesta reed niet onaardig, maar bijvoorbeeld de Focus en de Puma zijn heuse voorbeelden voor hun klasse. Onze verwchting is dus dat Ford zich ookbij de Fiesta heeft uitgesloofd om er iets scherps van te maken.
Als de nieuwe Fiesta begin volgend jaar leverbaar wordt zijn er vier uitrustingsniveau's; van instapper tot luxemodel: Core, Ambiente, Trend en Ghia. Er zijn drie benzinemotoren en een dieselmotor. Kleinste motor is de 1.3 achtklepper van 68 pk, dan komt een 1.4 16V van 80 pk en een 1.6 16V van 100 pk is (voorlopig?) de grootste motor. De nieuwe TDCi-motor is maar 1,4 liter groot en heeft een vermogen van 68 pk en een koppel van 160 Nm bij 1750 tpm. Hij verbruikt 4,5 l/100 km.