Dít is de Mazda CX-4!
Aan Europese neus voorbij
Meer Chinees nieuws komt vandaag in de vorm van deze Mazda CX-4, een splinternieuwe cross-over met aflopende daklijn die helaas puur is voorbehouden aan de Chinese consument.
Volgens Mazda is de CX-4niet de uiteindelijke productieversie van de Koeru Concept, al is zijn uiterlijk er ongetwijfeld zeer hevig door beïnvloed. De CX-4 is een gloednieuwe cross-over volgens de inmiddels vaker toegepaste 'coupé-suv'-receptuur. Wie wel gecharmeerd is van het model, moeten we teleurstellen. De CX-4 is strikt bedoeld voor de Chinese markt.
De CX-4 beschikt over dezelfde wielbasis als de CX-5 en derhalve gaan we er ook vanuit dat de nieuweling zijn technische genen met dat model deelt. Standaard staat de CX-4 op 17-inch lichtmetaal. Wie grotere wielen wenst, kan kiezen voor 19-inch metende exemplaren. De auto meet 4,63 meter in de lengte, is 1,53 meter hoog en 1,84 meter breed. Daarmee is hij 7 centimeter langer, liefst 18 centimeter lager en net zo breed als de CX-5.
We zien een Mazda met het inmiddels goed ingeburgerde Kodo-design. Een trapeziumvormige grille heeft aan weerszijden gezelschap gekregen van led-koplampunits. Bovenaan de achterzijde komen we een spoiler tegen. Het bumperwerk is voorzien van mistlampen. Vanbinnen is het met name voor de Mazda 3-rijder een feest van herkenning binnenin de CX-4.
In China zal men kunnen kiezen uit een 158 pk en 202 Nm sterke 2.0-liter Skyactiv G benzinemotor, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Deze versie is voorwielaangedreven. De krachtigere 192 pk en 252 Nm sterke 2,5-liter viercilinder - eveneens een Skyactiv G - beschikt over vierwielaandrijving.