Dit is de Honda Civic Tourer!
De nieuwe Civic Tourer is volledig in Europa ontwikkeld, en dat is voor het eerst sinds de Civic Aerodeck eind jaren '90. Vooralsnog is Europa ook het enige continent waar de auto leverbaar wordt, maar het merk gaat nog kijken of het model ook op andere markten kan scoren. Ten opzichte van de vijfdeurs Civic is de overhang achter 23,5 cm langer. Ook werden de achterdeuren verhoogd om de daklijn naar achteren hoger te kunnen maken, om op deze manier meer ruimte te creëren. Honda heeft de klachten over gebrek aan zicht naar achteren in de hatchback opgepakt en gezorgd dat je bij de station een beter zicht rondom hebt.
Qua harde cijfers scoort de auto goed. Met 624 liter heeft hij namelijk de grootste bagageruime in zijn klasse, zelfs meer dan een Skoda Octavia Combi. Leg je alle stoelen plat (met een vlakke laadvloer) dan kom je tot 1.688 liter en daar komt nog een groot vak van ruim 100 liter bij dat onder de vloer van de bagageruimte is aangebracht. Omdat de brandstoftank onder de voorstoelen ligt, kan je middels het magic seats-systeem de achterbank in twee delen (40/60) opklappen en zo bijvoorbeeld een fiets parkeren achter de voorstoelen. De ontwikkelaars hebben naar eigen zeggen het aantal kleine opbergvakjes achterin klein gehouden om te zorgen voor zoveel mogelijk 'harde' ruimte. Op deze manier kunnen ook grotere of hoge objecten gemakkelijk vervoerd worden. De cockpit is uiteraard gelijk aan die van de vijfdeurs, al heeft de auto iets betere materialen gekregen. Deze wijzingen zitten ook op de vernieuwde vijfdeurs, die eveneens in september op de IAA in Frankfurt staat.
De auto wordt leverbaar met twee motoren, een 1,8-liter benzineversie (in de hatchback goede voor 142 pk) en Honda's nieuwe 1.6 dieselmotor. Ook wordt de auto leverbaar met adaptieve demping op de achteras, dit om beter om te gaan met eventuele zware belading. Volgens de Japanners wordt de auto bovendien leverbaar met een stoot een veiligheidssystemen maar de details horen we pas op de IAA. Vermoedelijk moeten we denken aan alle systemen uit de Accord, zoals active lane keeping en auto brake-systemen.
Wie geïnteresseerd is in de Honda Civic Tourer moet wel even geduld hebben, de auto staat pas in maart 2014 bij de Nederlandse dealers. Over een hybride variant is niets bekend, dus we moeten even afwachten in hoeverre de auto fiscale voordelen kent.