Dít is de BMW i Hydrogen Next

X5 met brandstofcel

BMW i Hydrogen Next Concept
BMW i Hydrogen Next ConceptBMW i Hydrogen Next ConceptBMW i Hydrogen Next ConceptBMW i Hydrogen Next ConceptBMW i Hydrogen Next Concept

BMW presenteert in Frankfurt niet alleen de Concept 4, maar ook de i Hydrogen Next. Met deze showauto laat BMW zien hoe ver het is met de ontwikkeling van waterstoftechniek.

BMW brengt de i Hydrogen Next Development Vehicle mee naar Frankfurt, een auto waarmee het merk laat zien hoe ver het is op het gebied van waterstoftechniek. In 2022 schuift het merk naar eigen zeggen een vloot modellen met een brandstofcel aan boord naar voren. Of het om een uitgebreide testvloot gaat óf om een reeks productiemodellen, valt nog te bezien. BMW zegt verder te verwachten dat het eind 2021 in totaal één miljoen geëlektrificeerde modellen heeft verkocht. Vanmorgen maakte Ford een vergelijkbare claim. In 2023 wil BMW 25 geëlektrificeerde modellen in zijn portfolio hebben. Eerder zou dat aantal pas in 2025 beschikbaar zijn. Meer dan de helft van die 25 nieuwkomers heeft een volledig elektrische aandrijflijn aan boord. BMW komt onder meer met de iNext, de i4 én volgend jaar al met de iX3. In 2030 moet de helft van alle auto's die het merk in China verkoopt volledig elektrisch zijn.

Goed, terug naar de i Hydrogen Next. De techniek die in deze auto is verstopt, moet vanaf 2025 daadwerkelijk in auto's van het merk beschikbaar zijn. Het merk zegt in 2022 zijn nieuwe generatie brandstofceltechniek aan het wereldpubliek te tonen. Die techniek zal dan zijn verpakt in een aangepaste versie van de huidige X5. Het is dan ook niet voor niets dat ook de waterstofauto die we nu in Frankfurt zien in feite 'gewoon' een X5 is. Wel is de koets zo aangepast dat hij direct herkenbaar is als lid van BMW's i-familie. Zo zien we het kenmerkende i Blue-patroon op de motorkap, iets wat ook terugkeert bij de luchtinlaten. De koets van de auto zelf is uitgevoerd in de kleur Mineralweiß. Aan de onderzijde van de achterkant zien we een diffuser. Reguliere uitlaatpijpen ontbreken uiteraard. Specificaties van de aandrijflijn houdt BMW nog even onder de pet.

Toyota

BMW en Toyota hebben elkaar in 2013 omarmd en zijn vanaf dat moment samen aan de slag gegaan met de ontwikkeling van brandstofceltechniek. In 2015 is een kleine vloot 5-series GT met een dergelijke aandrijflijn de deur uitgestuurd in het kader van testwerk. De brandstofcel van die auto's was afkomstig van Toyota.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (88)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.