Dieselen in vernieuwde Saab 9-5

Dieselen in vernieuwde Saab 9-5
Met een nieuwe 9-3 op komst, besloot Saab dat het tijd werd om ook de 9-5 in een nieuw jasje te steken.
>

Met een nieuwe 9-3 op komst, besloot Saab dat het tijd werd om ook de 9-5 in een nieuw jasje te steken. Het gevolg: kleine veranderingen aan binnen- en buitenkant en een aantal nieuwe motoren. Kan 'ie er weer even tegen.
Om bij de motoren te beginnen: voor het eerst zijn er ook diesels te krijgen. De kleinste is een 125 pk sterke 2,2 liter common rail-viercilinder. In principe dezelfde motor als in de 9-3, maar door wat kleine wijzigingen levert 'ie iets meer vermogen. De tweede diesel is een drieliter V6 van 176 pk met een beestachtig koppel van 350 Nm. Naast deze twee diesels zijn er vier turbomotoren op gewone benzine. De 2,3-liter van de Aero werd ook nog eens door de molen gehaald en heeft nu 250 pk.
De facelift is er verder eentje volgens veelgebruikt recept. De grote lijnen bleven hetzelfde, maar bumpers, koplampen, grille en achterlichten moetsen eraan geloven. 't Werd wat ronder en aërodynamischer allemaal. Binnenin kun je voortaan drie 'vormen' bestellen. Luisterend naar de namen Linear, Arc en Vector verschillen ze niet letterlijk in vorm, maar wel in sfeer. Zo ademt de Arc iets klassieks met notenhout en Vector wat sportiefs met aluminium. Voor ieder wat wils, dus. Veel meer over de nieuwe 9-5 volgende week in AutoWeek - dan hebben we er al mee gereden.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.