Deze Volkswagen Polo moet gered worden - Liefhebber gezocht
Het oermodel
De Volkswagen Polo kennen we allemaal wel, maar wie kent de allereerste nog? Intussen is dat een zeldzame klassieker en daarom moet iemand dit exemplaar redden van de ondergang.
De Volkswagen Polo bestaat dit jaar alweer 50 jaar en we gaan ook in deze rubriek daarom eens even flink ver terug in de tijd. Terug naar het begin. Ooit zag de Polo het levenslicht als een tot Volkswagen omgetoverde Audi 50. De Audi leek echter van meet af aan ontworpen met Wolfsburg in het achterhoofd, want met een VW-embleem erop paste de auto keurig als klein broertje naast de net iets oudere en ruimere Golf. Dit exemplaar uit 1977 heeft ook nog eens een lakkleur die je op de Golf I regelmatig zag.
Helemaal vrij van roestbruine accenten is deze lichtgroene Polo overigens niet. De pre-GAIK-platen geven bovendien al wel een hint dat de auto ook niet nog vorige week de weg op is geweest. Nee, hier staat een auto met wat werk. Daar is de aanbieder ook eerlijk over. Die stelt dat de auto momenteel niet start en dat het hier gaat om een 'leuk hobbyproject'. In beginsel lijkt de Polo inderdaad de moeite waard om er weer wat van te maken. Op de roest na staat hij er nog best leuk bij, zeker vanbinnen. Maar of het de vraagprijs van €3.699 waard is ...
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 1100 S L |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 7.250 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.093 cc |
Maximaal vermogen | 37 kW / 50 pk bij 4.800 tpm |
Maximaal koppel | 76 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 36 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.605 mm / 1.560 mm / 1.345 mm |
Wielbasis | 2.330 mm |
Massa leeg | 685 kg |
Laadvermogen | 415 kg |
Banden | 145SR13Prijzen |
Topsnelheid | 145 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,4 s |