Deze Toyota Celica is relatief gewoon gebleven - In het Wild

Maar niet helemaal origineel

Toyota Celica

Menig Toyota Celica is in de loop der jaren ten prooi gevallen aan enthousiastelingen die er allerhande aftermarket spul op schroefden. Dit exemplaar is relatief nog aardig met rust gelaten, al zou ook hier de Originalpolizei nog wel een bonnetje voor uitschrijven.

Het credo 'no more boring cars' is bij Toyota niet in het leven geroepen naar aanleiding van wat het in de jaren 90 op de markt had. In dat decennium wist Toyota nog prima hoe je leuke auto's moest maken. De Toyota Celica was daarvan een mooi voorbeeld. Die had weliswaar niet zo'n iconische status als de Supra, maar ook voor de Celica zijn grote groepen liefhebbers te vinden. Wat betreft sportiviteit kon je met een Celica immers ook met diverse versies prima voor de dag komen. Hier hebben we dankzij AutoWeek-forumlid JFR een 2.0 GTi voor ons.

De 2.0 GTi was in wezen de middenversie hier in Nederland. Het begon bij de 1.6 STi, daarna kwam deze en de topper was de 204 pk sterke GT-Four met vierwielaandrijving, hier de Turbo 4WD genoemd. Die laatste (een homologatiemodel voor het WRC) was behoorlijk rap, want die speerde in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/h en haalde een topsnelheid van 230 km/h. Bovendien kwam hij extra sportief voor de dag, onder meer dankzij een wat breder koetswerk en een luchthapper in de motorkap. Niets van dat alles op het gespotte exemplaar, al lijkt er wel een voorbumper van een Turbo 4WD overgenomen te zijn.

Toyota Celica

Met zo'n 2.0 GTi had je overigens ook al weinig klagen hoor. Daarmee is 0 naar 100 km/h in 8,4 seconden gepiept en haal je een topsnelheid van 220 km/h. In dit geval hoor je de vierpitter dan waarschijnlijk extra hard zijn werk doen, want die uitlaat hoort er natuurlijk niet op. Ook de wielen stonden niet in de Celica-folder. Maar goed, het valt op zich verder dus nog aardig mee en de Japanner lijkt er bovendien best netjes bij te staan. De huidige eigenaar heeft hem nu zo'n anderhalf jaar, hopelijk blijft de liefde wat langer dan bij de vorige acht eigenaren.

Signalement

Merk Toyota
Model Celica 2.0 GTi
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.047

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk bij 6.600 tpm
Maximaal koppel 186 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.420 mm / 1.705 mm / 1.305 mm
Wielbasis 2.525 mm
Massa leeg 1.239 kg
Laadvermogen 456 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden205/60VR14Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,4 s

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.