AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Deze Subaru R2 was de eerste met de ‘vliegtuigneus’ – In het Wild

Een echte kei-car

Subaru R2 In het Wild. Foto's: Melcher Teerds

Begin deze eeuw lanceerde Subaru een nieuw familiegezicht, maar dat opmerkelijke front heeft nooit het hele gamma gesierd. In Europa kennen we dit neusje vooral van de nauwelijks verkochte Tribeca, maar het begon allemaal met de piepkleine R2.

Jawel: een Subaru R2! De R2 was een van Subaru’s aanbiedingen in het Japanse kei-carsegment en geloof het of niet, dit was niet eens de kleinste. Dat was de R1, een ingekorte versie van deze auto zonder achterportieren.

De R2 is echter ook al minuscuul, zoals de kei-car-regels in Japan dicteren. Het model stond tussen 2003 en 2010 in de Japanse showrooms en verscheen daar allereerst met het opvallende front dat ook het exemplaar boven dit verhaal siert. Die auto komt uit 2007 en danken we van voor- tot achterbumper aan lezer Melcher Teerds, die zo vriendelijk was om ons een uitgebreid pakket foto’s te doen toekomen.

Volkomen terecht, want het zien van zo’n R2 is meer dan genoeg reden om de (telefoon-)camera tevoorschijn te halen. In Nederland is hij vrijwel uniek, al hebben we eerder een andere R2 op het podium getild. Dat was echter een later exemplaar zonder de ‘vliegtuigneus’ die we later op de Tribeca en Impreza zouden tegenkomen.

Die neus bestaat uit een in drieën gedeelde grille die als geheel wel wat aan het vooraanzicht van een 747 doet denken, al zou een echte 747 vermoedelijk nauwelijks van koers veranderen als je er een R2 tegenaan gooit. De zwarte R2 is vanaf 2009 in Nederland en weegt 838 kg.

Lezersreacties (15)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Sam
Sam
  • 0
Ja, een roestbak uit 2006 voor een belachelijke vraagprijs van € 5.555
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/subaru/m2269191493-subaru-r1-0-66i-awd-automaat-kei-car-rechtsgestuurd-pd
Wel een AWD
CPH
CPH
  • 1
Dit lijkt wel heel erg op de hier in Nederland ooit leverbare elektrische Mitsubishi I-MiEV.
Ruttie85
Ruttie85
  • 0
Ik ga toch liever voor die Yaris p1 erachter 👍. (Zitten volgens mij T Sport koplampen op..) met zwarte gloed..
JohandeBoer
JohandeBoer
  • 2
Was dat nieuwe gezicht van Subaru niet het werk van een Griekse designer welke de eerste Toyota Yaris had ontworpen? En die dus na dit fiasco snel weer weg moest....
Gewijzigd door auteur
barchettista
barchettista
  • 1
Bijna goed. Dat was Andreas Zapatinas, nickname Zap die hiervoor bij het Centro Stile van Fiat werkte en daar de barchetta ontworpen heeft. Die Subaru neus was niet aan sterkste werk.
Nautje
Nautje
  • 3
Ik heb deze neus (o.a. Tribeca) altijd erg mooi gevonden, erg "Subaru" en niet anoniem.
Deze Sub ken ik helemaal niet.....
Auto encyclopedie
Auto encyclopedie
  • 0
Had hij ook niet voor seat gewerkt? Volgens mij was hij verantwoordelijk voor de neus van de impreza 2e generatie laatste facelift?
GTIUpper
GTIUpper
  • 0
Zag vandaag de Trebica met deze neus, brr wat lelijk maar dat blok wat erachter huist…..
Zelfde heb ik met de 2.5 5-cilinder van Audi, op de Donkervoort na.
collexor143
collexor143
  • 0
Na zijn ontslag bij Alfa Romeo is Andreas Zapatinas naar Subaru vertrokken. Ik zie dan ook niet zozeer een vliegtuigneus maar vooral een omgekeerde Alfa-snuit...
Auto encyclopedie
Auto encyclopedie
  • 0
Jammer dat de r1 /r2 niet deze kant zijn opgekomen wellicht te duur om o.a. het stuur links te plaatsen. Hier in Europa moesten we het doen met een subaru sirion
jdmcars
jdmcars
  • 0
Auto is van mij. Zowel de CVT als de handgeschakeld R2
Gewijzigd door auteur