Deze Subaru R2 was de eerste met de ‘vliegtuigneus’ – In het Wild
Een echte kei-car
Begin deze eeuw lanceerde Subaru een nieuw familiegezicht, maar dat opmerkelijke front heeft nooit het hele gamma gesierd. In Europa kennen we dit neusje vooral van de nauwelijks verkochte Tribeca, maar het begon allemaal met de piepkleine R2.
Jawel: een Subaru R2! De R2 was een van Subaru’s aanbiedingen in het Japanse kei-carsegment en geloof het of niet, dit was niet eens de kleinste. Dat was de R1, een ingekorte versie van deze auto zonder achterportieren.
De R2 is echter ook al minuscuul, zoals de kei-car-regels in Japan dicteren. Het model stond tussen 2003 en 2010 in de Japanse showrooms en verscheen daar allereerst met het opvallende front dat ook het exemplaar boven dit verhaal siert. Die auto komt uit 2007 en danken we van voor- tot achterbumper aan lezer Melcher Teerds, die zo vriendelijk was om ons een uitgebreid pakket foto’s te doen toekomen.
Volkomen terecht, want het zien van zo’n R2 is meer dan genoeg reden om de (telefoon-)camera tevoorschijn te halen. In Nederland is hij vrijwel uniek, al hebben we eerder een andere R2 op het podium getild. Dat was echter een later exemplaar zonder de ‘vliegtuigneus’ die we later op de Tribeca en Impreza zouden tegenkomen.
Die neus bestaat uit een in drieën gedeelde grille die als geheel wel wat aan het vooraanzicht van een 747 doet denken, al zou een echte 747 vermoedelijk nauwelijks van koers veranderen als je er een R2 tegenaan gooit. De zwarte R2 is vanaf 2009 in Nederland en weegt 838 kg.