Deze Nissan Santana was een Volkswagen met Volkswagen-logo's

Merkwaardig

Nissan Santana
Nissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan SantanaNissan Santana

De Volkswagen Santana ken je natuurlijk als die tot in den treure opgewarmde sedan die zijn oorsprong in 1980 heeft liggen, maar tot 2012 werd geproduceerd. De Nissan Santana ken je waarschijnlijk niet!

De Volkswagen Santana was met geen stok het graf in te knuppelen. De Santana was feitelijk de vierdeurs sedanversie van de tweede generatie Volkswagen Passat, al besloot Volkswagen om de Santana medio jaren tachtig – gelijktijdig met de komst van de gefacelifte Passat – in Europa aan de Passat-familie toe te voegen. In Europa viel het doek voor de modelnaam Santana dus al in 1985, de tot Passat omgedoopte versie verdween logischerwijs toen de derde generatie Passat in 1988 aantrad. Buiten Europa heeft de Santana het uitzonderlijk lang volgehouden: in Brazilië tot 2006 en in China zelfs tot 2012. In China werd de Santana zeker driemaal gefacelift en in 2012 eindelijk opgevolgd door een écht nieuwe Santana. De Santana heeft ook minder bekende varianten gekend, waarvan de eigenlijk bizarre Nissan Santana er een is.

Nissan Santana

Nissan Santana: met uiteraard een heel bekend interieur.

In de jaren tachtig had Nissan belangstelling in een vergaande samenwerking met Volkswagen. Die uitgebreide samenwerking zou er nooit komen, maar in een hoopvolle aanloop besloten Nissan en Volkswagen dat Nissan de Santana in Japan voor de lokale thuismarkt mocht produceren. De Santana werd volgens het complete knock-down-principe als bouwpakket naar Japan verscheept, waar het model uiteindelijk werd geassembleerd. Als Nissan, welteverstaan. De Japanse Santana werd vanaf 1984 namelijk écht als Nissan gevoerd, maar werd wel rijkelijk voorzien van de gebruikelijke Volkswagen-badges. Sterker nog, er zit geen enkel Nissan-logo op.

De Nissan Santana – intern aangeduid met de modelcode M30 – was uiteraard een rechtsgestuurde variant. Een opvallend verschil: de Japanse Volkswagen Santana was een halve centimeter smaller dan het origineel. Dat was uiteraard niet zomaar. Auto's die breder dan 1,69 waren, werden destijds in Japan harder gebeten door de fiscus dan auto's die onder die breedte bleven. Tussen de achterlichten drukte Nissan een flinke plastic houder om de ruimte tussen de kentekenplaat en de lichtunits op te vullen. Japanse kentekenplaten zijn immers kleiner dan (de meeste) Europese.

Naar verluidt zijn er in de zeven jaar waarin de Nissan Santana werd gebouwd slechts zo'n 50.000 exemplaren geproduceerd. De opvolger van de Santana – de derde generatie Passat – werd vervolgens kortstondig door Nissan-dealers verkocht, maar werd niet in Japan geassembleerd.

We maken graag nog even van de gelegenheid gebruik om je de Ford Versailles onder de neus te drukken. Dat was een optisch aangepaste variant van de Santana die in Brazilië werd verkocht. Er bestonden overigens ook een stationwagon en een tweedeurs sedanversie van.

PRIVATE LEASE Nissan

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.