Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

De Tweeling: Talbot/Plymouth Horizon – Dodge Omni

Wereldwijde wirwar

48
De Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge Omni
De Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge OmniDe Tweeling Talbot Horizon Chrysler Simca Dodge Omni
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
2 december 2018 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Jawel, we gaan ons wederom onderdompelen in de wirwar van merken en modellen die ontstonden in de rommelige jaren voordat Chrysler Europe overging in het Franse PSA. Pak het aantekeningenboekje er maar bij, want het leven van de auto die de meesten kennen als Talbot Horizon is bijna even ingewikkeld als dat van z’n voorganger.

Met die voorganger bedoelen we de Hillman Avenger, de auto die eerder in deze rubriek voorbijkwam en wiens ingewikkelde geschiedenis ‘m uiteindelijk zelfs een Volkswagen-neus bezorgde. Formeel gezien was de in 1977 gepresenteerde Chrysler Horizon niet z’n opvolger, maar het veel modernere product van Chrysler Europe zat wel degelijk in het vaarwater van die achterwielaangedreven sedan. Ook de Simca 1100 kun je echter als voorganger zien. Daarmee wordt het verhaal al ingewikkeld voordat we ook maar één blik op de auto zelf hebben geworpen.

Chrysler Europe was een in Engeland gevestigde samenvoeging tussen het Britse Rootes, het Franse Simca en het minder bekende Spaanse Barreiros. De Horizon was net als eerdergenoemde Simca een voorwielaangedreven hatchback,  maar oogde met z’n vierkante koets en recht aflopende kont stukken moderner. Dat de compacte vijfdeurs aan beide kanten van de oceaan een rol moest gaan spelen was vanaf het begin duidelijk. In Europa zou de auto de strijd aangaan met de Volkswagen Golf, terwijl hij in de VS een aantrekkelijk alternatief moest vormen voor de steeds populairdere compacte modellen uit Japan.

Van Chrysler naar Talbot

Tot zover klinkt het als een prima plan. Chrysler voelde echter niet de minste behoefte om een coherente naamvoering voor nieuwe model te hanteren en dus werd het vanaf het begin een wat rommelig geheel. In 1978 kwam de Horizon als Chrysler-Simca (jawel) in de Europese showrooms te staan. In Engeland, echter, ontbrak het ‘Simca’ en heette dezelfde auto dus gewoon Chrysler Horizon. Het eerste productiejaar van de Horizon was echter nog niet voorbij toen het noodlijdende Chrysler Europe in handen kwam van Peugeot. Daarmee kwam er prompt een einde aan de Chrysler-Simca Horizon, die voortleefde als Talbot Horizon.

Volkswagen

Dan waren er nog de Amerikaanse versies. ‘Chrysler Horizon’ lijkt een uitstekende naam om ook in de VS te gebruiken, maar dat zag Chrysler toch anders. Daarom verscheen de auto daar, overigens ook in ’78, als Dodge Omni en als Plymouth Horizon op de markt. Op de foto’s die er van die auto’s zijn is het onderscheid met de Europese Chrysler goed te zien. Grotere bumpers, andere koplampen, meer chroom, opvallender lichtunits en zelfs heuse white-wall-banden moesten er een echte Amerikaan van maken, al zijn de Europese roots van het model aan alle kanten duidelijk te zien. In technisch opzicht verschilden de Amerikaanse versies sterk van hun Europese stamvaders. Een geavanceerdere wielophanging, ander dashboard en zelfs dikkere plaatwerkdelen zorgden ervoor dat vrijwel ieder onderdeel net even anders was. Dat gold ook voor de motoren. In plaats van Simca-krachtbronnen werden er in de VS 1,7-liter grote viercilinders gemonteerd uit de koker van, jawel, Volkswagen. Het blok werd door Chrysler aangepast en kreeg later gezelschap van een 2.2 van Chrysler zelf.

Goes Like Hell

De expansiedrang van de Amerikanen bleek groot en dus verschenen er niet alleen coupé-versies van de Omni en Horizon, maar kwam er ook een heuse hot hatch. In samenwerking met niemand minder dan Carroll Shelby. Dat leidde aanvankelijk tot de Dodge Omni GLH. Het GLH stond voor ‘Goes Like Hell’ en voor de realisatie van die claim was een op ouderwetse wijze opgevoerde versie van de Chrysler 2.2 die in de GLH goed was voor zo’n 110 Amerikaanse pk’s. Dat smaakte kennelijk naar meer en dus kwam er een GLH-T, een turboversie met net geen 150 pk. Voor Shelby was dat echter nog niet genoeg, en dus werd het laatste restje GLH-T’s omgetoverd tot een nog snellere variant. De GLHS (voor ‘Goes Like Hell Some more, I kid you not) leverde dankzij onder meer een hogere turbodruk volgens de overlevering maar liefst 175 Amerikaanse pk’s (177 Europese). Dat is voorwaar een heleboel voor 1987. Dat indrukwekkende feit laat zich niet beter vieren dan met een andere merknaam en dus werd de auto voor de gelegenheid omgedoopt tot Shelby GLHS, dus zonder ‘Dodge’ of ‘Omni’.

Hoewel het leven van de Horizon eigenlijk vanaf het begin anders liep dan Chrysler voor ogen had en ook minder succesvol was dan gehoopt, heeft het model ontegenzeggelijk een interessant leven gekend. De auto stond van 1978 tot 1990 in verschillende vormen in de showrooms van vijf verschillende merken en werd in Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en in de Amerikaanse staten Wisconsin en Illinois in elkaar geschroefd. O, en in Finland, waar Saab de regie voerde over de productie en van de gelegenheid gebruikmaakte om hier en daar wat technische aanpassingen te doen. Helaas plakten de Zweden nooit hun eigen merknaam op de auto…

  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Talbot Horizon Classic Cars & Youngtimers

Uitgelicht aanbod

    Chrysler Sebring 2.4 JX AUTOMAAT|CABRIO|CRUISE-CONTROL|CABRIO-DAK-ELEKTRISCH

    Chrysler Sebring 2.4 JX AUTOMAAT|CABRIO|CRUISE-CONTROL|CABRIO-DAK-ELEKTRISCH

    • 1996
    • 160.189 km

    € 1.999

    Chrysler Crossfire Cabrio 3.2 V6 Limited absolute nieuwstaat

    Chrysler Crossfire Cabrio 3.2 V6 Limited absolute nieuwstaat

    • 2005
    • 220.500 km

    € 10.495

    Chrysler Overige DeSoto Firesweep Sportsman 1959 Coupé 440 Big Block Long Ram Mopar

    Chrysler Overige DeSoto Firesweep Sportsman 1959 Coupé 440 Big Block Long Ram Mopar

    • 1959
    • 96.561 km

    € 19.500

Meer Chrysler occasions

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Chrysler specificaties
  • Chrysler occasions
  • Chrysler video's
Advies en informatie
  • Chrysler tests
  • Chrysler gebruikersreviews
  • Chrysler index
PREMIUM
Leven met de RAM Rebel - Reportage

Leven met de RAM Rebel - Reportage

Intimiderend. Een beter woord om de RAM Rebel te omschrijven bestaat er niet. Vergeet grijze...

Lees meer
Dodge Ram SRT-10 - Op de rollenbank

Dodge Ram SRT-10 - Op de rollenbank

55

Een Dodge Ram met de 5,7-liter V8 is natuurlijk een behoorlijk overbemeten auto – helemaal...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Dodge Charger 'General Lee' (1969) - Liefhebber Gezocht

    Dodge Charger 'General Lee' (1969) - Liefhebber...

    43
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Stellantis presenteert zescilinder in lijn: ‘Hurricane’

    Stellantis presenteert zescilinder in lijn:...

    137
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Chrysler Aspen – In het Wild

    Chrysler Aspen – In het Wild

    15
    • 12 maart 2022
  • Achtergrond
    Volgende generatie Dodge-muscle cars krijgt elektrische aandrijflijn

    Volgende generatie Dodge-muscle cars krijgt...

    117
    • 20 februari 2022
  • Nieuws
    'Alfa Romeo Tonale komt ook als Dodge'

    'Alfa Romeo Tonale komt ook als Dodge'

    51
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Chrysler LeBaron (1991) - Liefhebber Gezocht

    Chrysler LeBaron (1991) - Liefhebber Gezocht

    11
    • 16 februari 2022
  • Nieuws
    Dodge Challenger (2010) - In het Wild

    Dodge Challenger (2010) - In het Wild

    16
    • 13 januari 2022
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Dodge Charger 'General Lee' (1969) - Liefhebber Gezocht

    Dodge Charger 'General Lee' (1969) - Liefhebber...

    43
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Talbot Samba (1983) - Liefhebber Gezocht

    Talbot Samba (1983) - Liefhebber Gezocht

    22
    • 30 maart 2022
  • Nieuws
    Stellantis presenteert zescilinder in lijn: ‘Hurricane’

    Stellantis presenteert zescilinder in lijn:...

    137
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Chrysler Aspen – In het Wild

    Chrysler Aspen – In het Wild

    15
    • 12 maart 2022
  • Achtergrond
    Volgende generatie Dodge-muscle cars krijgt elektrische aandrijflijn

    Volgende generatie Dodge-muscle cars krijgt...

    117
    • 20 februari 2022
  • Nieuws
    'Alfa Romeo Tonale komt ook als Dodge'

    'Alfa Romeo Tonale komt ook als Dodge'

    51
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Chrysler LeBaron (1991) - Liefhebber Gezocht

    Chrysler LeBaron (1991) - Liefhebber Gezocht

    11
    • 16 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden