De Tweeling: Hillman Avenger – Volkswagen 1500

Bewogen leven

De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150
De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150De Tweeling Hillman Avenger Sunbeam Volkswagen 150
De kop boven dit verhaal doet de auto die hier besproken wordt geen recht, want de Hillman Avenger is onder véél meer dan twee namen verkocht. De Volkwagen-versie is daarvan wel het meest opmerkelijk.

De Hillman Avenger verscheen in 1970 op de markt als opvolger van de Hillman Minx. Hillman was onderdeel van het Rootes-imperium, een Britse autobouwer die ten tijde van de Avenger al eigendom was van Chrysler Europe. Daarom werd de Avenger, een behoorlijk Brits ogende, compacte sedan met de motor voorin en achterwielaandrijving, in de VS als Plymouth Cricket verkocht. Op het vasteland van Europa ging dezelfde auto dan weer door het leven als Sunbeam Avenger. Vanaf 1976 stond het model ook in Europa onder een Amerikaanse naam te boek en werd het Chrysler Avenger.

Het verhaal wordt echter pas echt interessant als we niet op Europa of Noord-Amerika, maar op Zuid-Amerika inzoomen. De Avenger werd in onder meer Brazilië en Argentinië als Dodge verkocht, waarbij de auto in Brazilië een grotere motor kreeg en Dodge 1800 heette en later werd omgedoopt tot Dodge Polara. Daarmee zijn we al bij de zesde naam voor deze auto aangekomen, maar daar blijft het niet bij. In Argentinië heette de auto namelijk Dodge 1500 (7), maar het klapstuk in dat land is toch echt de Volkswagen 1500 (8).

Volkswagen nam in 1980 Chryslers Argentijnse afdeling over en kwam daarmee in het bezit van een Avenger-productielijn, want de Dodge 1500 werd hier ook gebouwd. Daarop besloten de Duitsers het model te overgieten met een eigen sausje. Er kwam een wat moderner (want typisch jaren '80) front met naast de rechthoekige koplampen geplaatste richtingaanwijzers, Golf-achtige bumpers en natuurlijk Volkswagenlogo's. Het leverde een wat opmerkelijke mengelmoes op tussen Brits design uit de jaren '70 en een Duitse tekenstijl van een decennium later. Bovendien is deze Volkswagen 1500 (niet te verwarren met de luchtgekoelde Europese 1500) de enige Volkswagen uit de geschiedenis met de motor voorin en achterwielaandrijving.

Behalve veel namen kent de auto die z'n leven begon als Hillman Avenger ook veel productielijnen. We noemden al Engeland en Argentinië, maar het model is daarnaast ook in onder meer Colombia, Nieuw-Zeeland en Iran gebouwd. Een in zichzelf misschien niet eens zo'n opmerkelijke auto kreeg door alle overnames en een brede waaier aan exportlanden toch een bewogen leven.

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.