AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

De Nissan Kicks is helemaal nieuw en lijkt geknipt voor Europa

“Get your Kicks on route 66”

Nissan Kicks
Nissan Kicks
Nissan Kicks
Nissan Kicks
Nissan Kicks
Nissan Kicks
Nissan Kicks
Nissan Kicks
Nissan Kicks
Nissan Kicks
Nissan Kicks
Nissan Kicks

De Nissan Kicks is een praktische, compacte SUV uit het B-segment. Ideaal voor Europa, zou je denken, en toch komt ook de nieuwe Kicks vooralsnog niet onze kant op. Nissan presenteert de nieuwe Kicks in, jawel, Noord-Amerika.

“Get your Kicks, on Route 66”, gaat het liedje. Dat kan in het geval van de Nissan Kicks letterlijk. Het is best bijzonder dat deze auto in de VS verkrijgbaar is, want compacte B-segment SUV's bestaan in Noord-Amerika nauwelijks. Van het rijtje Renault Captur, Opel Crossland, Peugeot 2008 en Volkswagen T-Cross zijn er precies nul op de Noord-Amerikaanse markt leverbaar, terwijl Honda ‘onze’ ZR-V aldaar naar voren schuift als HR-V om te verbloemen dat het eigenlijk een veel grotere auto is. Toch zijn er een paar kleine SUV’s die het wel tot de Amerikaanse markt hebben geschopt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Ford Ecosport en de Mazda CX-3, maar sinds 2016 ook voor de Nissan Kicks. Dat model werd gelanceerd in Zuid-Amerika, maar vond kort daarna zijn weg naar het noorden. Dat is dus alweer even geleden en dat verklaart waarom er nu een geheel nieuwe Kicks op je scherm staat.

Dankzij de Canadezen, die anders dan Amerikanen niet alles in hamburgers meten, weten we dat de nieuwe Kicks 4,37 meter lang is, 1,80 meter breed en 1,63 meter hoog. Dat is duidelijk groter dan een Captur, die op de LxBxH-schaal 4,22 x 1,78 x 1,58 meter laat noteren. Het Europese equivalent van de Kicks is de Nissan Juke, maar die is door zijn formaat (4,21 meter) en vorm duidelijk minder op praktisch gebruiksgemak ingesteld. Als een Opel Crossland naast een Opel Mokka kan bestaan, zou dat eveneens moeten gelden voor een Kicks naast een Juke. De nieuwe Kicks ziet er veel moderner uit dan zijn wat ‘groeimarkt-achtige’ voorganger en vult zijn strakke koetswerk aan met een vergelijkbaar strak dashboard.

Aan de motor kun je meteen zien dat de getoonde uitvoering in ieder geval niet naar Europa komt. Onder de motorkap zit geen door een turbo opgejaagd driepittertje, maar een atmosferische 2-liter viercilinder met 140 pk en 190 Nm. De Kicks is er uitsluitend met een Xtronic-cvt, dus een automaat met een continu variabele overbrenging. Wel kunnen klaten voor het eerst kiezen voor een AWD met vierwielaandrijving, wel zo fijn als het in jouw omgeving vaak sneeuwt. Dat is in Nederland niet zo, maar dat is zoals gezegd niet relevant.

Zou jij deze Nissan Kicks, al dan niet met een andere motor, zien zitten als Europese aanvulling op of zelfs vervanger van de Juke? Laat het horen, misschien leest de importeur wel mee!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren