De nieuwe BMW X5 is 'verwarrend' anders - Vooruitblik

Neue Klasse-lijnen

BMW X5 (Illustratie: Larson)
AutoWeek 34 2024
AutoWeek 34 2024

Je leest het in AutoWeek 34 2024

De BMW X5 is de auto waarmee het SUV-avontuur voor BMW ooit begon. De vijfde generatie van het model is onderweg en gooit het qua design over een ietwat verwarrende boeg.

Highlights BMW X5

  • Geen ‘dedicated’ EV, toch Neue Klasse-design
  • Inmiddels een waar SUV-icoon
  • Gewoon weer met dikke motoren

Met de kennis van nu is het nauwelijks voor te stellen, maar in 1999 hadden we nog nooit een hoog model van BMW gezien. Iedere BMW die tot de onthulling van de eerste X5 was gebouwd, was een ‘laag’ model in de vorm van een sedan, een stationwagon, een cabriolet of een coupé. De autowereld hield vol spanning zijn adem in, want kon zo’n hoog model wel het sportieve karakter van BMW waarborgen? Dat bleek het geval, en de X5 werd vanaf de eerste generatie een daverend succes. Als ze in Beieren op dit moment zouden moeten kiezen tussen het behoud van de reguliere modellen en het hoge X-gamma, zou de keuze zonder twijfel op het laatste vallen. De SUV-line-up is van levensbelang voor BMW en hoewel de X1 en de X3 in Nederland de kar trekken qua verkoopcijfers, hoeft de huidige G05-generatie van de X5 binnen zijn segment alleen de Porsche Cayenne voor zich te dulden in Nederland. Niet gek, want een X5 is een begrip en zeker in zijn nieuwste vorm een ware alleskunner. Net niet té groot voor de Europese wegen, super comfortabel, mega praktisch, toch nog dynamisch en als plug-in hybride bovendien in staat om zo’n 100 kilometer elektrisch te rijden.

Niets meer aan doen, dus? Toch wel, want de huidige X5 is alweer zes jaar onder ons en in die tijd heeft de autowereld niet stilgestaan. Een geheel nieuwe generatie is onderweg en werd afgelopen zomer voor het eerst gespot door onze spionagefotograaf. Zijn foto’s dienden als basis voor de illustraties die je hier ziet en leverden aanvankelijk wel wat verwarring op. Ze toonden een auto met een zichtbare uitlaat, maar ook een BMW die lijkt te zijn getekend in een stijl die officieel is voorbehouden aan een volledig elektrische modelserie met de naam Neue Klasse. De Neue Klasse-BMW’s delen behalve dat design ook een nieuw platform. Een grotere X5-achtige binnen deze modelgroep is zeker niet uit te sluiten, maar de gespotte auto is dat getuige die uitlaat dus niet. Uiteindelijk kwam de duidelijkheid: BMW laat het design van ‘reguliere’ modellen de komende jaren wat samensmelten met die van de Neue Klasse-auto’s. Dat de nieuwe X5 er met dezelfde carrosserie ook als elektrische iX5 komt, is niet helemaal uit te sluiten. Voorlopig rekenen we echter op twee modellen in één segment: een nieuwe X5 en een elektrisch alternatief op dat separate platform. Twee verschillende auto’s, die toch veel op elkaar gaan lijken.

BMW X5 (Illustratie: Larson)

BMW X5 (Illustratie: Larson).

Bewegende delen

Waar dat Neue Klasse-design zich in uit? De vooroverhellende ‘shark nose’ is een opvallend kenmerk, net als de kleine, verticale versie van de BMW-nierengrille. Aan de achterzijde noteren we brede, horizontale achterlichten en een laaggeplaatste kentekenplaat. Kenmerkend voor alle nieuwe BMW’s - zie ook de nieuwe X3 - is een opgeruimd design met veel grote platte vlakken en weinig onnodige tierlantijnen. Zelfs de op de illustraties getoonde wielkastverbreders zouden zomaar kunnen ontbreken, waarmee de X5 straks nog wat strakker zou ogen dan op de plaatjes. ‘Strak’ is een woord dat we ook voor het interieur zouden kunnen gebruiken. Een opgeruimd geheel wordt hier alleen onderbroken door schermen en opvallende sfeerverlichting. BMW heeft de laatste jaren een grondige afkeer ontwikkeld voor alle bewegende delen die niet strikt noodzakelijk zijn, dus zal ook de X5 tal van knoppen en de schuif/kantelfunctie van het panoramadak verliezen. We durven zelfs de gok te wagen dat de tweedelige achterklep voor het eerst in de X5-geschiedenis plaatsmaakt voor een conventioneel exemplaar.

Onderhuids zijn de wijzigingen bij de X5 heel wat minder rigoureus. We rekenen erop dat hij opnieuw op de bestaande CLAR-basis staat en gebruikmaakt van aandrijflijnen die we tevens in de 5- en 7-serie tegenkomen. Plug-in hybrides met grote accupakketten spelen daarbij een hoofdrol, vooral in het door CO2-belastingen beheerste Nederland. Dat betekent echter niet dat er geen ruimte meer is voor dikke benzinemotoren, want ook een plug-in kun je aan een heel fijne zescilinder koppelen. Zo blijft de X5 de alleskunner die hij nu ook is, maar dan in een hypermodern pakket waaraan we ongetwijfeld best even zullen moeten wennen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (128)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.