De Landwind X6 oogstte vooral hoon voor de Chinezen - In het Wild
Mislukte poging
Ken je de eerste Opel Frontera nog? Dat was een beetje een opgewarmd prakje, maar wel op een goede manier. De Landwind X6 was ook zo'n opgewarmd prakje, maar dan zoals je het níet moet doen. Een mislukte poging van de Chinezen om hier voet aan de grond te krijgen.
Misschien denk je bij een eerste blik op deze foto's een Opel Frontera voor je te hebben en stiekem zit je er dan niet ver naast. Ook deze creatie is gebaseerd op de Isuzu MU, alleen is het hier net even wat minder goed aangepakt. Dit is een Landwind X6, een Chinese auto waarbij de Isuzu dus net als bij de Frontera als voorbeeld diende, maar dan doorspekt met een dikke laag belabberde kwaliteit.
Collega Lars Krijgsman en ondergetekende liepen de Landwind onlangs tegen het lijf en waren stomverbaasd er nog eentje te treffen. De Landwind X6 - ook wel de JMC Landwind genoemd - was bepaald geen onbesproken auto vlak na zijn Europese introductie. Hij bleek immers levensgevaarlijk te zijn bij een aanrijding en de Nederlandse importeur hield het al vrij snel voor gezien met Landwind. Niet alleen vanwege de kwaliteit verwachtten we niet zomaar meer een X6 te treffen; destijds werd er vanwege de controverse al snel afstand gedaan van de geleverde Landwinds en je zou zeker na al die jaren niet meer verwachten dat er nog mensen in een X6 rondrijden.
De eerste eigenaar heeft dik drie jaar met de Landwind gedaan en in 2011 is de auto teruggegaan naar de importeur. Vervolgens is dit exemplaar in 2012 toch weer naar een particulier gegaan. Daarna is de SUV regelmatig van eigenaar gewisseld, om in de zomer van 2022 bij de huidige terecht te komen. Die heeft in elk geval iets heel bijzonders in handen, laten we het daar maar op houden.
Signalement
Merk | Landwind |
---|---|
Model | Landwind 2.0 2WD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 84 kW / 114 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 163 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.745 mm / 1.800 mm / 1.750 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.750 kg |
Laadvermogen | 630 kg |
Banden | 245/75R16Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |