De Boxer Diesel van Subaru had een korte loopbaan
Karakterdiesel ten onder aan emissienormen
Een diesel? Subaru wilde die gekke wens van Europese zakenrijders best inwilligen, maar dan wel op zijn eigen manier: ook een Subaru-diesel diende een boxer te zijn. Het schitterende stuk techniek moest al snel opboksen tegen strenge emissie-eisen. En verloor.
Hooggeëerd publiek: in de rechterhoek de cilinders 1 en 3, in de linkerhoek de cilinders 2 en 4. In plaats van zij aan zij en in verticale tred aan de slag te gaan, zoals in een lijnmotor, bewegen de zuigers van een boxer horizontaal en in rotten van twee in tegengestelde richting. Het starten is als een intimiderende stare-down, waarna de partijen alsnog eendrachtig aan de arbeid gaan. Het is aantrekken en afstoten geblazen, en dat in een moordend tempo. Mooi werk, dat per definitie karaktervolle techniek oplevert, in gewoonlijk al even karaktervolle automobielen. Denk aan de Kever en de 2CV en hun vele broeders en zusters, een armada aan Porsches voor straat en circuit, de Chevrolet Corvair, de Alfasud en de Lancia’s Flavia en Gamma. En natuurlijk het rijke oeuvre van Subaru, voor welk merk er geen ander motortype bestaat, zijn kleine rakkers Mini Jumbo en Justy uitgezonderd. Wie herinnert zich niet het kwaaie geknetter van de rally-Impreza’s? Over karaktervol gesproken! En toen kwam de dag dat zelfs het eigenwijze Subaru oordeelde dat het mee moest in de vaart der volkeren. Althans, van het volksdeel dat veel kilometers vrat en zich daarom een auto wenste met een dieselmotor. Hoewel Subaru (voor de thuismarkt) wel eens modellen adopteerde van onder meer Nissan en Isuzu vond het nergens een dieselmotor die naar zijn zin was. Lees: een dieselende boxer. En daarom construeerde het de machinerie zelf.
Het leverde een prachtstuk op, geheel opgetrokken uit aluminium en bij het accelereren zelfs gezegend met het kenmerkende boxergeluid. De introductie van deze eerste dieselboxer ter wereld was op de salon van Genève in 2007. Het jaar daarop kwam hij beschikbaar in de Legacy en Outback en aansluitend in de Impreza en Forester. Het grote succes bleef jammerlijk uit. In Europa was het sowieso geen sinecure om Subaru’s te verkopen en omdat de emissienormen steeds verder werden aangescherpt, zagen de Japanners al in 2016 reden om de ontwikkelingskraan langzaam maar zeker dicht te draaien. Nou ja, zo kwam er ruimte voor techniek die wél toekomstbestendig is: elektrificatie. Zie daarvoor de nieuwe Forester e-Boxer.
Een Subaru-occasion met Boxer Diesel? Die zijn er wel, maar verwacht niet al te veel aanbod. Nog een leuk weetje: de Impreza kon je ook met de diesel krijgen en die versie had zelfs een WRX-achtige luchthapper in de motorkap!