Dacia viert mijlpaal: twee miljoen Dusters verkocht

Twee miljoen in 12 jaar

Dacia Duster

Bij Dacia kan de champagnefles open. Het budgetmerk van Renault laat namelijk weten dat het twee miljoen exemplaren van de Duster verkocht sinds de introductie van het model in 2010. Bij al die klanten blijkt de prijs het vaakst de doorslaggevende factor te zijn geweest.

De Duster is inmiddels een gevestigd model in het aanbod van Dacia. De compacte SUV kwam in 2010 op de markt en kreeg in 2014 zijn eerste facelift. Dacia introduceerde in 2018 een geheel nieuwe generatie Duster, die halverwege vorig jaar zijn opfrisbeurt kreeg. Door de jaren heen kreeg de Duster steeds meer 'luxe' aan boord. Bij de laatste facelift kreeg de Duster bijvoorbeeld led-dagrijverlichting en led-richtingaanwijzers voor. Ook de achterlichten ondergingen een led-behandeling. In het interieur verscheen een 8-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem en een '4x4 Monitor', software die onder meer de hellingshoek van de auto weergeeft en een kompas en hoogtemeter omvat.

Hoewel de Duster met een vanafprijs van €19.950 nog steeds een relatief schappelijke prijs heeft, steeg de vanafprijs door de jaren heen wel. In 2010 betaalde je nog €16.290 voor een Duster met 105 pk sterke 1.6 vierpitter. In Nederland verkocht Dacia tot op heden 12.177 exemplaren van de Duster, waarmee het model zich achter de Logan (20.585 auto's) en Sandero (19.415 auto's) schaart. De Duster verkocht hier vooral in zijn beginjaren goed. In 2010 rolde de compacte SUV 1.516 keer de showroom uit, 2011 was met 2.137 Dusters het recordjaar voor het model. In de jaren daarna schommelde de Nederlandse verkoop van de Duster gemiddeld rond de 1.000 exemplaren per jaar. Vorig jaar werden er 1.028 nieuwe Dusters op kenteken gezet.

Dacia Duster

Lekker zitten.

Dacia meldt overigens een aantal leuke statistieken over de klanten van de Duster. Volgens Dacia zegt 56 procent van de Duster-kopers uit Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië hem vooral te hebben aangeschaft vanwege zijn prijs. Voor 20 procent van de klanten is het design de doorslaggevende factor, 16 procent van de klanten koopt de Duster vooral uit het oogpunt van betrouwbaarheid. Daarnaast woont 44 procent van de Duster-kopers uit die landen op het platteland, slechts 10 procent van de klanten woont in een middelgrote of grote stad. In Frankrijk is de Duster met 454.707 verkochte exemplaren het populairst, gevolgd door Italië (258.102 exemplaren), Duitsland (210.776 exemplaren), Turkije (152.406 exemplaren) en Spanje (124.271 exemplaren). Bij elkaar opgeteld zijn deze landen goed voor ruim de helft van het verkooptotaal van de Duster.

De Roemeense Renault-dochter werkt inmiddels aan een SUV die in het gamma nog een treetje hoger komt te staan: de Bigster. Daarnaast maakt Dacia op termijn gebruik van Renaults E-Tech-hybridetechniek. Genoeg om naar uit te kijken dus.

Op zoek naar een gebruikte Dacia Duster? Neem dan eens een kijkje in het AutoWeek-occasionaanbod!

PRIVATE LEASE Dacia Duster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.