'CO2-doelstellingen in gevaar door populariteit cross-over'

‘Cross-overs ‘erger’ dan dieselinruil'

Compacte cross-over SUV midi-SUV

Over zestien maanden moet het zover zijn: dan is de deadline voor autofabrikanten om aan de nieuwe EU-CO2-wetgeving te voldoen. Volgens de doelstellingen mogen auto’s dan nog maximaal 95 g/km uitstoten. Volgens nieuw onderzoek van een milieu-organisatie gebeurt in autoland juist het tegenovergestelde. Daar zijn drie redenen voor, waarvan eentje de kar trekt.

Dat is de toenemende populariteit van cross-overs en SUV’s. Volgens de Europese federatie voor Transport & Environment maakt de toename van het aantal opgehoogde auto’s een cruciaal verschil. De organisatie heeft berekend dat SUV’s gemiddeld 16 g/km (of 14 procent) meer CO2 uitstoten dan hatchbacks van eenzelfde formaat. Elke extra procent SUV’s op de weg betekent een CO2-toename van 0,15 g/km. De ‘SUV-golf’, zoals de organisatie de toename noemt, is volgens hen dan ook de grootste boosdoener. In 2009 was 9 procent van de verkocht auto’s een SUV, vorig jaar was dat segment goed voor 36 procent van de verkopen. In 2021 moet de SUV naar verwachting goed zijn voor 40 procent van de verkopen.

Verschillende fabrikanten geven de massale inruil van diesels voor benzine-auto’s de schuld. Doordat de diesel, met een beduidend minder hoge CO2-uitstoot, massaal wordt omgewisseld voor een benzine-auto, zou de uitstoot toegenomen zijn. De federatie heeft echter berekend dat dit niet tegen elkaar opweegt. Die massale inruil zou een toename van 0,25 g/km met zich meebrengen. De SUV-verkoop heeft tot een gemiddelde toename van 2,6 g/km geleid. Volgens hun berekeningen dus tien keer zoveel.

Hoewel de consument vaker zijn handtekening onder het koopcontract van een SUV zet, is de milieuorganisatie kritisch op de fabrikant. Die zouden hun marketing op de verkoop van de meer uitstotende SUV’s richten. Daarnaast zijn er volgens hen nog te weinig goede alternatieven op het gebied van schonere technologieën en schiet het aanbod van geheel of deels elektrische auto’s te kort. De sancties die boven de hoofden van de fabrikanten hangen voor het niet halen van de nieuwe emissieregels, zouden volgens Transport & Environment geheel hun eigen schuld zijn door “slechte” beslissingen en “treurige” planningen. 

Lezersreacties (144) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.