'Chinezen over 10 jaar volledig concurrerend'
Onlangs heeft het Chinese Qoros zijn modellengamma voor Europa onthuld. Het merk is vastbesloten om op Europees terrein de consument naar zich toe te trekken. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Sanford C. Bernstein zijn de Chinese merken goed bezig, maar zal het toch nog zeker tien jaar duren voor de Chinese merken volledig de strijd aan kunnen met de gevestigde orde.
Volgens Bernstein spenderen concerns als de Volkswagen Group en Toyota Motor Corp. veel meer geld aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Natuurlijk niet zo gek als je naar de budgetten van deze concerns kijkt. Berstein meent dat de Chinese concerns zowel over het geld als de wilskracht beschikken om 'de top van de merken' te bevechten. "Momenteel zijn ze op zo'n tachtig procent. Nog twintig procent klinkt misschien niet zo moeilijk, maar het is het lastigste stuk", aldus het bureau.
Momenteel verliezen de Chinese merken aandeel op eigen bodem. Buitenlandse merken en concerns hebben hun pijlen op het Aziatische land gericht omdat de verkoop in onze regionen behoorlijk achterblijft. Vandaar dat steeds meer Chinese merken hun blik op gebieden buiten de eigen grenzen hebben gericht.