Officieel: Qoros klaar voor de aanval
Eindelijk is het officieel: het merk Qoros presenteert zichzelf in al z'n facetten. Wij waren bij een exclusieve presentatie in München waar het merk maar liefst drie auto's liet zien.
Wie denkt dat Qoros het zoveelste Chinese merk is dat met matige producten Europa gaat lastigvallen, heeft het sowieso mis. Het merk heeft namelijk allerlei hoog aangeschreven personeel van de Europese topmerken aangetrokken. Zo komt ontwerper Gert Volker Hildebrand van Mini en het hoofd vehicle engineering is Klaus Schmidt, voormalig chassisverantwoordelijke bij BMW.
Geen Landwind-toestanden dus, hier bij Qoros. Sterker nog: de in Duitsland aanwezige ingenieurs beloven ons vijf EuroNCAP-sterren, een score die anno 2013 ook voor de gevestigde automerken niet meer vanzelfsprekend is vanwege de aangescherpte veiligheidseisen van de botsinstantie.
In München krijgen we maar liefst drie auto's te zien: twee concept-cars en de eerste productieauto van het merk. Alle drie debuteren ze op de Salon van Genève in maart voor het grote publiek.
Driecilinders
De eerste productieauto heette eerst nog GQ3 sedan, maar inmiddels weten we dat de auto Qoros 3 sedan gaat heten. Het is een auto met het formaat van de Skoda Octavia. Bij de introductie zijn er twee 1,6-liter viercilinder benzinemotoren beschikbaar. De eerste is een atmosferisch blok met een vermogen van dik 125 pk, het sterkste blok heeft een turbo met een vermogen van 156 pk. Beide blokken zijn gekoppeld aan een start-stopsysteem.
Een dieselmotor is er niet en die staat vooralsnog opvallend genoeg ook niet op de planning. De viercilinder is een eigen ontwikkeling van het Chinese automerk Chery Automobile, dat in een joint-venture met een Israelische investeringsmaatschappij het merk achter Qoros is. Op termijn komen er nieuwe motoren beschikbaar, compacte drie- en viercilinder benzinemotoren.
Qashqai-concurrent
Qoros pakt meteen flink uit bij de presentatie, want we zien dus ook meteen twee concept-cars. De eerste is de 3 Estate Concept, een concept-car voor een stationwagon. De auto ziet er aan de buitenkant behoorlijk productierijp uit, maar we konden nog niet in het interieur kijken. Qoros belooft een interieur met veel flexibiliteit en wij geloven de aanwezige ingenieurs maar op hun blauwe ogen.
De tweede concept-car is eentje voor een cross-over, de 3 Cross Hybrid Concept. De aanwezigen bevestigen dat dit een Qashqai-concurrent is. Extra interessant is dat deze auto -de naam zegt het al- ook nog eens een hybride aandrijflijn heeft. De techniek is te vergelijken met het Hybrid4-systeem van Peugeot. Dat betekent: een verbrandingsmotor voor de voorwielen (in dit geval alvast een benzinemotor van de nieuwe downsizegeneratie) en een elektromotor voor de achterwielen.
Begin maart beleeft het merk dus z'n internationale showdebuut. In de tweede helft van dit jaar start de productie in Changshu, in de buurt van Sjanghai. Qoros meldt ons dat het verwacht dat het zwaartepunt van de verkopen in de eerste jaren in Azië zal liggen. De komende jaren wil het merk elk half jaar een nieuwe auto lanceren.
Ons volledige achtergrond over de Qoros 3 en de plannen van het merk is te lezen in AutoWeek 8, die vanaf woensdag 20 februari in de winkels ligt. In ons videojournaal van vanmiddag zie je onze reportage over de lancering van Qoros.