China 'tweede thuismarkt' van Volvo

Volvo-showeroom in China | Foto: ANP/AFP
Volvo verkoopt nog steeds de meeste auto's in thuisland Zweden. Binnenkort moet China het tweede thuisland worden van het merk en de belangrijkste markt voor het merk.
China moet al volgend jaar de belangrijkste markt worden voor Volvo. Vorig jaar werden er nog 30.000 Volvo's verkocht. In Zweden, nu nog de grootste markt, waren dat er 60.000. In 2015 moeten er 200.000 Volvo's in China worden verkocht. Het aantal dealers moet tegen die tijd zijn gegroeid tot 230 stuks. Nu zijn er honderd Volvo-verkooppunten in China. Dat weet persbureau Reuters te melden, via de Chinese woordvoerder van het merk. Vorig jaar nam het Chinese Geely Volvo over van Ford Motor Company.
Door nieuwe belastingmaatregelen in China wordt verwacht dat de markt daar 'maar' tien tot vijftien procent groeit in 2011. Vorig jaar was dat nog 33 procent. De nieuwe regels benadelen voornamelijk de auto's in de goedkoopste klasse. Premiummerken zoals Volvo hebben naar verwachting minder te lijden.
Volgens The Wall Street Journal is het mogelijk dat in de toekomst in China gebouwde Volvo's in Amerika zullen worden verkocht. Volvo wil in de komende jaren flink meer productiefaciliteiten neerzetten op de tweede thuismarkt. Wanneer blijkt dat dit het Scandinavische imago te veel schade oplevert, wordt overwogen een assemblagefabriek neer te zetten in de VS.
Ook onder het Ford-bewind werden al jaren Volvo's in China gebouwd. Die zijn echter altijd alleen in dat land geleverd. Wanneer Chinees geproduceerde Volvo's worden geëxporteerd, moet daarvoor eerst toestemming worden verkregen van de regering.

PRIVATE LEASE Volvo

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.