AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Chinese automarkt groeit lekker door
17
In het oude jaar is China opnieuw als grootste automarkt uit de bus gekomen. Er is liefst 33 procent meer verkocht dan in 2009.
In China is de totale verkoop van auto's, vrachtauto's en bussen toegenomen tot 18,06 miljoen exemplaren. Daarvan maakt de personenautoverkoop 13,8 miljoen stuks uit; liefst 33 procent meer dan in 2009. Daarmee is China opnieuw de grootste automarkt ter wereld. De VS is de nummer twee. Daar werd met een aantal van 11,6 miljoen auto's en 'light trucks' een winst van elf procent geboekt ten opzichte van 2009.
De verwachting is dat de grootste groei er in China dit jaar wel uit is. Zo wordt de belasting op auto's met een cilinderinhoud van 1,6-liter of minder verhoogd van 7,5 naar tien procent. Ook zijn de inruilpremies met ingang van het nieuwe jaar geschrapt. Ook wordt in grote steden het aantal aankoopvergunningen drastisch beperkt. De verwachting is dat in het nieuwe jaar de grootste groei komt uit het duurdere segment; daarbij zijn vooral de buitenlandse merken gebaat.
Die deden vorig jaar overigens ook al uitstekende zaken. Neem General Motors, het grootste buitenlandse merk, waar de verkoop met 29 procent steeg tot 2,35 miljoen stuks. Die jaar is de verwachting dat de groei afneemt tot vijftien procent. Volkswagen is het tweede grootste buitenlandse merk. Met een aantal van 1,9 miljoen stuks, steeg de verkoop met 37 procent. Van 2011 tot 2015 investeert VW 10,6 miljard euro in de Chinese markt om die positie vast te houden.
SIAC is een partner van GM en het grootste Chinese autoconcern. Daar werd vorige week gemeld dat er 3,58 miljoen auto's zijn verkocht. Dat is een toename van 31 procent ten opzichte van 2009.