AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
39

Verschillende benaderingen

CEO Volkswagen: 'Apart platform voor EV's is het beste'

Volkswagen ID4
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Autonieuws
24 november 2020 om 09:25
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

In de transitie naar elektrisch rijden kiezen grote fabrikanten voor verschillende benaderingen. Volkswagen en BMW verschillen op dit gebied bijvoorbeeld duidelijk. De topman van Volkswagen verdedigt zijn aanpak.

Wie in de markt is voor een elektrische auto, kan gaan voor een puur als BEV ontwikkeld model of voor een type dat zowel met brandstofmotor als volledig elektrisch verkrijgbaar is. Die tweede optie is bijvoorbeeld de aanpak bij BMW, dat noemt men 'the power of choice'. De iX3 is een X3 met een elektrische aandrijflijn, de i4 wordt een 4-serie Gran Coupé met elektrokracht, enzovoort. De nieuwe iX vormt hierop een uitzondering, maar het is helder dat BMW nog niet volop inzet op puur als BEV ontwikkelde auto's. Dat is heel begrijpelijk; het kost veel geld om een model enkel en alleen voor de elektrische rijder te ontwikkelen en die markt is nog vele malen kleiner dan de markt voor conventioneel aangedreven auto's. BMW staat hierin overigens zeker niet alleen. Onder meer PSA zet momenteel nog volop in op de levering van elektrische modellen die ook gewoon met verbrandingsmotor worden verkocht. Er zijn ook tal van merken die überhaupt nog weinig met volledig elektrisch rijden doen.

Volkswagen staat daar, net als onder meer Mercedes-Benz en steeds meer andere fabrikanten, heel anders in. Wolfsburg steekt wél een enorme klap geld in het optuigen van een separate modellenreeks die enkel elektrisch aangedreven leverbaar is. Die afwijkende EV-modelreeks staat naast de bekende modellen met verbrandingsmotor. De Volkswagen ID3, Skoda Enyaq en Audi E-tron zijn enkele voorbeelden. "Het idee is om voor alle belangrijke segmenten volledig elektrische auto's te maken", verklaart Volkswagen Groep-CEO Herbert Diess aan Automobilwoche. Volgens Diess is de vraag naar BEV's genoeg gegroeid om dit financieel te kunnen verantwoorden. "Toen elektrische mobiliteit nog een nichemarkt was met een aandeel van minder dan 1 procent, was het alleen maar verstandig om bestaande platformen te elektrificeren. Dat deden we bijvoorbeeld met de Golf, maar nu de volumes aantrekken, is ons ID-platform de beste en meest logische oplossing."

Hoewel Diess een andere aanpak niet per se onderuit wil halen, is hij duidelijk overtuigd dat de 'mengvorm' minder goede auto's oplevert: "Als je een platform ontwikkelt dat niet én voor verbrandingsmotoren én EV's bedoeld is, worden de EV's heel goed. Daarom zijn wij voor een apart platform gegaan." Nu is het nog de vraag hoe hard de animo groeit en in welk tempo de investeringen die hiervoor nodig waren terugverdiend worden. Diess ziet het in dat licht niet als iets negatiefs dat diverse overheden de brandstofmotor op redelijk afzienbare termijn willen verbannen uit de showroom: "Het beperken van de verkoop van verbrandingsmotoren of zelfs een volledige ban bepaalt wat men in de toekomst nog kan kopen."

  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Elektrische Auto

Bekijk ook

Autonieuws
GM versnelt ontwikkeling EV's

GM versnelt ontwikkeling EV's

General Motors is flink aan het investeren in EV's. Het concern wil in 2025 30 EV's op de markt...

20
Autonieuws
Volkswagen verhoogt investeringen EV's en software

Volkswagen verhoogt investeringen EV's en software

Volkswagen gaat de investeringen in 'toekomstige technologieën' verhogen. Van het totale ontwikkelingsbudget...

55
Autonieuws
Diesel verliest terrein aan EV's in Europa

Diesel verliest terrein aan EV's in Europa

Het marktaandeel voor EV's is in september 2020 met 25% voor het eerst gelijk aan dat van de...

86

Uitgelicht aanbod

    1.6 FSI Comfortline

    Volkswagen Golf 1.6 FSI Comfortline

    • 2004
    • 275.677 km

    € 3.299

    1.9 TDI Sportline

    Volkswagen Caddy 1.9 TDI Sportline

    • 2009
    • 134.964 km

    € 5.445

    1.2-12V

    Volkswagen Polo 1.2-12V

    • 2002
    • 211.489 km

    € 1.450

Meer Volkswagen occasions

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen specificaties
  • Volkswagen occasions
  • Volkswagen video's
Advies en informatie
  • Volkswagen tests
  • Volkswagen gebruikersreviews
  • Volkswagen index
PREMIUM
Op zoek naar een kleine EV

Op zoek naar een kleine EV

Het valt niet meer te ontkennen dat de EV aan een onstuitbare opmars is begonnen, al dan niet...

Lees meer
Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

81

Voor wie een GTI te tam is en een R te vierwielaangedreven heeft Volkswagen de Clubsport-versie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volkswagen ID4 1st Max (2020)

    Volkswagen ID4 1st Max (2020)

    10
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Polo weer als Harlekin

    Volkswagen Polo weer als Harlekin

    51
    • 18 januari 2021
  • Review
    Volkswagen ID4 1st (2020)

    Volkswagen ID4 1st (2020)

    4
    • 16 januari 2021
  • Autonieuws
    Duitse justitie ziet deels af van vervolging Martin Winterkorn

    Duitse justitie ziet deels af van vervolging...

    37
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat...

    34
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

    Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

    24
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    EV-verkoop Volkswagen verdrievoudigd in 2020

    EV-verkoop Volkswagen verdrievoudigd in...

    51
    • 12 januari 2021
Merk
Merk
  • Review
    Volkswagen ID4 1st Max (2020)

    Volkswagen ID4 1st Max (2020)

    10
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Polo weer als Harlekin

    Volkswagen Polo weer als Harlekin

    51
    • 18 januari 2021
  • Review
    Volkswagen ID4 1st (2020)

    Volkswagen ID4 1st (2020)

    4
    • 16 januari 2021
  • Autonieuws
    Duitse justitie ziet deels af van vervolging Martin Winterkorn

    Duitse justitie ziet deels af van vervolging...

    37
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat...

    34
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

    Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

    24
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    EV-verkoop Volkswagen verdrievoudigd in 2020

    EV-verkoop Volkswagen verdrievoudigd in...

    51
    • 12 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep