Buiten oefenen: hier rijdt de nieuwe Mazda CX-5
De toekomstige CX-5 vormt de productieversie van de Mazda Minagi, die het merk op de Salon van Genève al aan het grote publiek liet zien. Wanneer je de gecamoufleerde 'mule' op deze foto's goed bestudeert, zie je ook al wat vormen terug die we ook op die Minagi zagen. In de stijl van de nieuwe Kodo-designfilosofie ontwaren we wat scherpere vormen - zie de grille en de koplampen - dan bij bijvoorbeeld de CX-7. Verder is het nog gissen naar de uiteindelijke vormen van de CX-5, al tonen de ingekorte achterportieren al duidelijk aan dat de nieuweling een stuk kleiner is dan de bestaande Mazda-crossovers.
Een belangrijk aspect aan de nieuwe CX-5 is het gebruik van de SkyActiv-technologie. Onder deze noemer ontwikkelt Mazda allerlei manieren om de auto's efficiënter en dus zuiniger te maken. Daarbij moet je denken aan motoren met verminderde interne wrijving, efficiëntere versnellingsbakken, maar ook aan lichtere materialen voor het interieur en het koetswerk en verbeterde constructiemethodes. Dit alles zou er volgens Mazda voor zorgen dat de uiteindelijke CX-5 zo'n dertig procent efficiënter is dan een vergelijkbare auto die volgens de 'klassieke' manier is gebouwd.
Voor het eerst kunnen we ook een blik ín de nieuwe auto werpen. Daar valt vanwege allerlei camouflagemateriaal ook nog niet echt veel te zien, maar in dit testmodel zien we veel onderdelen uit andere Mazda-modellen terug. Kijk maar naar de pookknop, de hendels in de deur, het aircocluster en het smalle informatiepaneeltje bovenop het dashboard. Er is duidelijk nog wel wat werk aan de winkel voor de engineers...