AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
42

De leukste Engelse auto's ooit

Brexit: 7 redenen om tegen te zijn

  • Frank Jacobs
  • Autonieuws
23 juni 2016 om 12:15
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vanmorgen gaven onze stemmende buren een ludieke veeg uit de pan, maar eerlijk is eerlijk, de Britse auto-industrie heeft ook heel veel moois gebracht. Zeven toppertjes volgens de volledig subjectieve redactie: ook hier kijken we reikhalzend naar jullie aanvullingen uit.

Eerder vandaag keken we met een vette knipoog naar de zeven automobiele redenen om Engeland een welverdiende brexit toe te wensen. Maar natuurlijk houden we als autoliefhebbers zielsveel van onze westerburen en hopen we van harte dat ze in ons Europese midden blijven. Zeven redenen waarom we dat doen:

Mini

Een van de meest sympathieke auto's uit de geschiedenis is zonder meer de Mini van BMC. 'My first car' van een hele generatie, of beter, van hele generaties, want de Mini hield het vol van 1959 tot de eeuwwisseling. Behalver goedkoop, praktisch en charmant reed de Mini ook nog eens fantastisch. En werd hij nog een tijd in ons land gebouwd. Bovendien werd hij ontworpen door een Griek, en dat is weer een mooi bruggetje van brexit naar grexit.

Lotus Cortina

In 1961 pakte Colin Chapman een Ford-motor als uitganspunt om zijn eigen krachtbron te ontwikkelen. Ford vroeg hem om die in de Cortina te monteren en zo geschiedde. Lotus verbeterde ook de transmissie en onderstel en zo ontstond een legendarische racewagen die een lange reeks overwinningen op zijn naam wist te krijgen. Ook in de rallysport van d jaren zestig was de Lotus Cortina een veelgeziene verschijning.

Jaguar E-Type

Volgens velen (onder wie Enzo Ferrari) de mooiste auto uit de geschiedenis, maar in elk geval een model dat onuitwisbaar op je netvlies blijft staan, dankzij de vloeiende lijnen en de enorm lange neus. Hij debuteerde in 1961 op de salon van Genève en verscheen als coupé en als cabrolet. Ook technisch was de E-Type zijn tijd vooruit, met rondom schijfremmen en onafhankelijke wielophanging. In 1975 viel het doek voor de derde en laatste generatie E-Type.

Land Rover Defender

De na de oorlog axchtergebleven Willys Jeeps inspireerden de Engelsman Maurice Wilks, directeur bij Rover, om een eigen variant te bouwen. De Land Rover moest buitengewoon terreinwaardig zijn, maar ook landbouwmachines door de akkers kunnen trekken. Het resulteerde in een icoon dat pas vele jaren later de naam Defender kreeg, om het onderscheid te maken met de andere modellen die aan het ontstane merk ontsproten. Ruim een halve eeuw later is het nog steeds moeilijk een 4x4 te vinden die in de buurt komt van wat de Defender in het terrein presteert.

Triumph Spitfire

Laat een Italiaanse designer (Giovanni Michelotti) los op het onderstel van een gewone Engelse sedan (Thiumph Herald) en je krijgt een van de meest kenmerkende Britse roadsters. In 1962 onthulde Triumph op de London Motor Show de Spitfire, een model dat in vijf generaties tot ons kwam en waarvan vooral de laatste drie grote successen kenden. Hoewel in de basis een roadster, was de Spitfire ook leverbaar met een originele hardtop, waarmee hij als een sportcoupé oogde. In augustus 1980 rolde de allerlaatste Spitfire van de band.

Rolls-Royce Silver Shadow

In 1965 introduceerde het traditioneel-conservatieve Rolls-Royce de opvolger van de klassiek gelijnde Silver Cloud. De Silver Shadow was voor Rolls-Royce-doen extreem modern vormgegeven en had onderhuids bovendien progressieve gekkigheden als schijfremmen rondom, een zelfdragende carrosserie en, mind you, de hydropneumatische vering van die French Froggies. De happy few lieten zich er niet door afschrikken. In de vijftien jaren van zijn bestaan werd de Silver Shadow voor velen het eerste beeld dat ze op hun netvlies krijgen bij het horen van de magische woorden Rolls-Royce.

Aston Martin Lagonda

Silver Shadow te voor de hand liggend? Dan kon je vanaf 1976 terecht bij Aston Martin voor een Lagonda, waarvan er tot 1990 niet meer dan 645 werden geproduceerd. Met zijn vlijmscherpe lijnen en enorme afmetingen was de Lagonda het ultieme uithangbord van je succes. En je geduld, want de Lagonda zat boordevol elektronica en je weet het, Engelsen en elektronica... maar daar gaan we vandaag geen grappen over maken, want dan stemmen ze voor de brexit en dat moeten we niet willen. Al was het maar vanwege bovengenoemde auto's.

  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Drie jaar na de introductie van de 5008 voorziet Peugeot zijn ruimste model van een nieuwe...

Lees meer
Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40 P8 AWD

Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40 P8 AWD

72

Fords keuze om een elektrische SUV ‘Ford Mustang Mach-E’ te noemen, komt het merk op veel kritiek...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Autonieuws
    Renault Colorale Prairie (1955) - In het Wild

    Renault Colorale Prairie (1955) - In het...

    3
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi E-tron GT - Back to Basics

    Audi E-tron GT - Back to Basics

    33
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert jubileum

    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert...

    22
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford legt productie Focus langer stil wegens chiptekort

    Ford legt productie Focus langer stil wegens...

    13
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Volvo XC40 P8 krijgt ook over-the-air-updates

    Volvo XC40 P8 krijgt ook over-the-air-updates

    14
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Volvo 960 - Facelift Friday

    Volvo 960 - Facelift Friday

    39
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    'Hyundai de beste EV-fabrikant?' - AutoWeek Podcast

    'Hyundai de beste EV-fabrikant?' - AutoWeek...

    44
    • 26 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep