BMW test elektrische M-aandrijflijn met vier elektromotoren

'Ook elektrische M-modellen rijden als M-modellen'

BMW M electric

BMW's M-divisie bestaat dit jaar 50 jaar en dus blikt de sportafdeling maar wat graag terug op het verleden. BMW M GmbH blikt echter ook graag vooruit en werpt een licht op zijn elektrotoekomst. Het kondigt onder meer de komst aan van een elektrische M-aandrijflijn met maar liefst vier elektromotoren.

BMW's M-afdeling viert zijn vijftigste verjaardag onder meer met de eerste M3 Touring ooit en trok ook nog eens de M4 CSL uit het vat met pk-toverdrank. Daarnaast vuurde de M-divisie een stel 50th Anniversary-uitvoeringen op autoland af, maar er wordt ook naar de toekomst gekeken. Die M-toekomst gaat uit meerdere volledig elektrische M-modellen bestaan. In de vorm van de i4 M50 heeft BMW al een volledig elektrisch aangedreven M Performance-model, maar daar blijft het zeker niet bij. BMW M GmbH heeft een i4 M50 bij z'n kladden gegrepen en er een rijdend laboratorium van gemaakt om niet alleen heftige M-aandrijflijnen, maar ook nieuwe hard- en software mee te testen die de rijdynamiek van zijn elektrische modellen te waarborgen.

De aangepaste en bestickerde i4 M50 die BMW laat zien heeft bredere wielkasten en aangepaste voor- en achterassen. De grille van het gecamoufleerde testmodel doet denken aan die van de M4 en dat is niet het enige dat de testauto aan die modellen ontleent. Zo heeft de aangepakte i4 M50 aan de voorzijde ook verstevigingen die van de M4 (en M3) zijn geleend. Of dat betekent dat er naast de M Performance i4 M50 ook een volwaardige M-versie van de i4 komt? Waarschijnlijk wel, maar BMW zegt dat nog niet met zoveel woorden. Volgend jaar komen de Duitsers overigens met de i7 M70, een M Performance-variant van de elektrische topsedan i7. Die krijgt zo'n 660 pk.

Terug naar de met nieuwe technieken volgestopte i4 M50. Die heeft namelijk maar liefst vier elektromotoren en dat betekent dat elk wiel door een eigen krachtbron wordt aangedreven. Dit M xDrive-geheten systeem is in staat om elk wiel afzonderlijk aan te sturen, wat betekent de hoeveelheid kracht die op elk wiel vrijkomt in enkele milliseconden kan worden aangepast. Ook échte M-modellen moeten ondanks hun elektrische aandrijflijnen in de toekomst dus aanvoelen als M-auto's, zo belooft BMW.

PRIVATE LEASE BMW

Arval
BMW 116i (5D/6H)
€ 525
 
Alphabet
BMW 218i Gran Coupé Business Edition (4D/7A)
€ 699
 
Arval
BMW i4 eDrive40 (5D/CVT)
€ 852
 
Arval
BMW iX xDrive40 (5D/CVT)
€ 1.159
 

Lezersreacties (100) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.